Centrală termică pentru casă 150..200..250 m², pompa

Putere centrala termica casa 150 200 250 mp

Centrală termică pe gaz pentru casă? Hală?
Trebuie calcul centrală termică ∑n³ = ∬kW⁴?
Cea de apartament e prea mică?
Știm ce înseamnă 25 kW pentru încălzire?
Spune instalatorul? 35 kW, dle! Știe ce e ăla regim de încălzire staționar? Tranzitoriu? Aa! Ok. Curgere laminară, turbionară? 😮🤕🙄

Pe facturi reale, nu pe povești: ↓

Table of Contents

Câți kWați consumă centrala mea?

De ce în Vest se vând centrale de 12 kW? Au case mai mici sărăntokii?


Putere centrala termica 11 kW
Centrală termică pe gaz de 11 kW pentru casă?

O biată centrală de 24 kW poate încălzi o casă cu suprafață de 100, 150, 200 mp, chiar peste 250 m² (case moderne, izolate termic). Instalatorii propun mult mai mari, de parcă omul are hală, nu casă. Din diferența de bani aș lua un learning thermostat vs CT de 30 kW, 35+ kW.
La case de locuit (sau apartamente), putere centrală termică =
1° putere preparare instantanee apă caldă menajeră, un duș generos,
NU
2° putere încălzire în casă.
Căldura merge 24/24, pe când apa caldă are nevoie de ceva putere: umplere cadă, vreo 100 de litri, în 7..8 minute.

Adaptare meteo & om cozy floor
Adaptare meteo & om – cozy floor

Termostate și centrale → OpenTherm: de la on/off în viitorul 🙏 modulant


Putere centrala termica casa 200 mp, necesarul de caldura, kW
Putere centrală termică pentru casă 200 mp, necesarul de căldură, kW, pompa?

Centrală pe gaz pentru casă de locuir, sau pentru hală?

Nu te bucura că stă centrala! Este timpul când arunci cu surplusul de energie deja consumat.

Centrala dă putere prea mare și când nu e nevoie 🙁 Nu prea modulează ¯\_(ツ)_/¯.

Puterea mică permite deltaT mică. De ex. tur 28°C, retur 26°C. Chiar sub 1°C 😉
Astfel: putem scălda podeaua muuult continuu & constant. Și primăvara. Și caloriferele, hai!
Astfel: cu doar una, două bucle deschise în toată casa, centrala (pompa de căldură) nu intră-n „supra-temperatură”. La fel, cu doar o scăriță de baie pornită, CT nu se-ncurcă.

CASCADĂ
Cine e foarte bogat poate pune 2 CT gaz în „cascadă”. Puteri mici-mici & mari-mari 😉
Spăl un măr 1 l/min, sau fac hidromasaj cu cele 25 de jeturi din super-duș cu 20 litri/minut.
Dacă una „pleacă” vineri seara, până pe marți-miercuri are o centrală funcțională.
Bani: 2 ⨯ 3.450 lei (cea-mai-cea) = 6.900 lei cu TVA. Dăăă!


Pentru încălzirea în pardoseală, puterea cerută centralei este chiar mai mică decât cea pentru calorifere 😉 Vezi ghid încălzire în pardoseală!
De cele mai multe ori, puterea prea mare mai mult încurcă. Deci, atenție @ puterea minimă a viitoarei tale centrale!
Știai că Viessmann 222-W are Pmin 1,6 kW? Decât 1,6? Mă gândesc: nici vorbă. Cine apreciază Pmin în România?
Reclamă: Preț încălzire în pardoseală €/m².


Top centrale termice, condensare, tehnologie de 2020: marcă versus model? J1 vs S10? iPhone 6 vs XS Max?


Se întoarce familia din weekend, vacanță?

Ca o mașină, centrala consumă cel mai mult la „accelerare”: ridicare temperatură de la [zicem] 12°C în vacanță, la 22°C.

Centrală de 36 kW? Trebuie ca și instalația să poată consuma cei 36 kW, vreo 32 de calorifere 22/600/1000 Korado [nu ieftinache], 70/50/22°C.

Să ridic de la 12°C la 22°C am nevoie de o energie de 24 kWh, de pildă. Ok.

CT 24 kW ridică în 60 minute. Energie = putere x timp = 24 kW x 1 h = 24 kWh.
CT 30 kW în 48 minute.
CT 36 kW în 40 minute.

De ce apelează omu’ la un vecin, sau la termostate Facebook? Știe că durează să ridice temperatura în casă. În 2020 oprim și pornim centralele de-a lungul zilei, ca pensionarii? Nu confort, nu facturi mici 😉 În loc de calorifere de-un metru, punem de patru metri? În loc de pas de 10 cm, punem de 2,5 cm / pardoseală?


Comparație. De ce celebra CasăBuhnici de 200 m² are o pompă de căldură de 10 kW, “decât”?
Dacă stai la casă cu S<250 m², izolată termic, nu te căzní cu calcule x³! CT 24 kW e bugăt.
Românu’, cu CH4-le, gazu’-n curte, în loc să caute consum-cât-mai-mic, ne arată că are €: devine sclavu’ ratelor pentru pompe de căldură (apă-apă), sau Isaura cazanului pe lemne/peleți/cucuruz. Bine că nu se branșază la Termoficare 😉
Vezi în Lemne Peleți Electric Butan versus Pompe căldură cât e halatu’, kilowatu’! Comparație-nchisă.


Putere centrală termică | Ce suprafață încălzește o centrală pe gaz de 24 kW. Câte calorifere duce?


Adăugare boiler [acumulare] unei centrale normale, de apartament


Dacă vin noi membri în familie, ori se cumpără un duș c-un milion de jeturi, se poate adăuga un boiler în anul 4, sau oricând.

CT apartament existenta + boiler/acumulare
Centrală termică de apartament existentă + acumulare adăugată după 4 ani

Acumulare, boiler adăugat unei CT normale


Mama ei de ARITMETICĂ. Simplu de înțeles.

Luăm o factură de gaz de 450 lei cu TVA, la o casă 100..150 mp în Cluj-Napoca. Plătim MWh = 1000 kWh.

Câtă energie, kWh (nu putere, kW) înmagazinează un metru cub de gaz? kWh/1 m³ gaz?

1 mc de haz (pardon: gaz) = 10 kWh (rotunjit de la 10,452). Vezi putere calorifică superioară pe site Delgaz Grid in orașul tău!

1 kWh = 0,159 lei cu TVA, martie 2018. Vezi o factură de gaz! Faci valoare de împărțit la cantitate.

Adică, într-o lună întreagă s-au consumat
450 lei : 0,159 lei/kWh = 2830 kWh/lună.

Per oră, va fi
2830 kWh : 30 zile : 24 h = 3,93 kW (pe oră).
kW fără h = putere. kWh = energie = putere x timp.

Per oră, în medie, casa a consumat o putere [la] centrală termică de 3,93 kW, per oră cum s’ar veni 🙂 Bun! Probabil, noaptea, zi mai friguroasă, urci de la 16°C la 23°C ditamai 5,6 kW (pe oră), iar diurn, zi mai caldă un infim 2,2 kW (pe oră).

Ce să spun? Ăștia 3,93 kW, pe lângă încălzire, cuprind și gazul pentru gătit + spălat corp uman, vase, pe jos, legume, papuci etc.

Obligatoriu să citești Raport de modulare, putere minimă: călduț afară? încălzire doar în băi primăvara târziu, toamna devreme? speli ceva, sau pe cineva cu jet mic? Aș recomanda și: Temperatură joasă, senzor extern + intern. Confort & economie & viață: maxime. Bani justificați.



Exemplu real: casă 240 mp de încălzire în pardoseală demisol + parter + etaj, țeavă = 1600 ml. Centrală 24 kW, fără n² grupuri de pompare. Factură gaz cea mai mare, 2017-2018, 490 lei 😉


250 m² & CT 24 kW. Factură ianuarie, 2020 = 600 lei.
Încălzire-n pardoseală peste tot, niciun grup de nicio pompare. Doar pompa mică din CT, nărăvașă.

Io simplific așa clienților mei: Timp de 12 ani factura cea mai mare 1490 lei/lună? Puterea necesară e cca 14,9 kW. Indiferent c-ai avut o centrală de 24..35..42 etc. kW. Mă rog: 14,9×1,5 = 22,35 kW.

Ceaușescu nu dădea caldură 24/24. Există un factor de multiplicare: f = 1 căldură min. 15 h/zi; f = 1,25 căldură 12 h/zi; f = 1,50 căldură sub 10 h/zi. La cazane pe lemne fără puffer, recomandat puterea x 1,5.

De faci cald doar 8 h/zi, centrala ar avea puterea 14,9*1,5 = 22,35 kW. Scenariu cam deloc întâlnit în 2018 la gaz, sau curent electric.

Merită banii panouri solare, fără trucare casa verde?

Vara [2016], factura de gaz vine cca 40 lei/lună/familie 3..4 persoane. [Fie 70 lei]. Adică: 40 lei : 0,159 lei/kWh = 252 kWh. Per oră, va fi 252 kWh : 30 zile : 24 h = 0,35 kW = 350 W (gaz). Pompa solarelor cu recirculare consumă (electric) +/-100 W x 4 mai scump decât gazu’ = 400 W. Adică: cu solarele economisești un caca-miți. Va fi un articol separat. Sunt pompe electronice de 10..40 W, dar 1500+ lei.


Informațiile de mai sus îți folosesc înainte de-a cumpăra panouri solare pentru acm! Jenant de ieftin ar fi 2500 lei, varianta doar vară. Panouri + boiler + materiale + montaj. 2500 lei : 40 lei factura ta vara : 6 luni de soare = 10 ani și 5 luni de recuperat banii. Durata de viață 10-15 ani? Ce-ar fi de-ai scoate un credit pentru 2500 lei? Fără Casa verde “trucată”, merită banii sistemul de solare?


Putere centrală termică | Câți kW pentru o casă sub 250 mp? Centrala termică: 22, 24, 26, 28, 30, 35, 42 kW?

Dincolo se vând centrale de 12 kW. Mă rog, nuuu-n România.

Interesant la noi, românii: o pompă de căldură pe curent electric de 9,8 kW încălzire (11,7 kW răcire) este recomandată la o casă de 200 mp.

De ce nu și o centrală termică pe gaz de 9,8 kW?

De ce o centrală pe gaz de 24 kW ar fi prea mică? De ce, pe gaz, să iei 35 kW?

Puterea termică în kW este putere termică în kW, indiferent că e dată de denumiri trendy: pompe de căldură aer-apă, sol-apă, plasme termice, panouri infraroșii etc., sau denumiri normale: centrale termice, cazane, reșouri, aeroterme etc.

Putere centrală termică | Ce puteri au centralele termice pe gaz?

Acum, 2018, puterile CT-lor sunt de la 1,8 kW la 150+ kW. Interesant: sunt de perete.

Poți lega mai multe centrale să obții puterea cerută. Eficiență mai mare: legarea în cascadă, cu alternare funcționare etc.

Putere centrală termică. De ce vedem 2 valori, în prezentări? Că:
a) putere pe încălzire și
b) putere pe apă caldă menajeră.
De fapt, e vorba de temperatura apei spre care se cedează căldura: tur/retur încălzire = medie 70°C/ErP, sau apă caldă/apă rece = 40/10°C. Tanana!
Scazi temperatura apei = crești puterea în kW a centralei. Încălzire-n podea cu 40/30, rezultă putere CT = 24+ kW.

Poate, cel mai interesant articol din site: Cele mai bune calorifere. Căldură mai ieftină, mai placută?

Putere centrală termică | Calcul necesar caldură pentru încălzire și apă caldă menajeră?

La apartamente și case de locuit, sau pensiuni: necesarul de căldură [instantaneu] pentru preparare apă caldă menajeră este mult mai mare decât necesarul de căldură [instantaneu] pentru încălzire. La birouri, sau ateliere fără dușuri este diferit.

La clădiri de locuit, PUTEREA CENTRALEI o dă necesarul de căldură, care trebuie să acopere 2 instalații distincte:

1. încălzire,

2. apă caldă menajeră.

1. Necesarul de căldură pentru ÎNCĂLZIREA casei

Se face conform STAS 1907/1 și /2, destul de dificil. Calculul la volum, făcut de ezermeșteri e aiurea, greșit.

Exemplu de incăpere 4,0×3,0x2,6 metri. Aceasta poate:

– avea un perete exterior, sau 2, ori 3 pereți exteriori

– fi neizolată, sau izolată termic cu 2 cm, 10 cm sau 15 cm (perete, podea, tavan)

– cărămidă Porotherm 25 Robust, sau Ytong BCA

– fi la etaj intermediar, sau la parter, mai nasol: la ultimul etaj

– avea un geam de 0,8×1,2 m, sau 1,8×1,8 m, mai bun sau mai nașpa

– fi dormitor, sau garaj, ori cămară alimente ș.a.m.d.

Deși are același volum 4,0×3,0x2,6 = 31,2 mc, necesarul de căldură pentru încălzire poate diferi foooarte mult.

O casă – cca 250 mp, izolată, parter + etaj – are necesarul de căldură pentru încălzire cca 15 kW.

15 kW pentru temperatura exterioara -18°C (Cluj), încălzire toooată casa +21°C.

Poți lua liniștit o CT de 24 kW că nu “se forțează”.

Stai relaxat! De consumai 40 kW, aveai o factură de gaz: 40 kW x 24 h x 30 zile x 0,159 lei/kWh = 4579 lei. Fii fără emoții în ceea ce privește puterea pentru încălzire. Ezermeșteru’, să n-o dea-n bară, că nu face calculul, spune: “îți trebuie o CT de 40 kW” că-i treb’e bicepși.

La o garsonieră: 3 kW ar fi un necesar enorm pentru încălzire 🙂 „Problema” e cu prepararea de apă caldă menajeră.

2. Necesarul de căldură pentru preparare APĂ CALDĂ menajeră (acm)

Centralele de 24, au puterea de fapt: 25..28 kW pentru preparare instantanee apă caldă menajeră.

Să faci un duș ca lumea ai nevoie de 12 l/min de apă caldă. Adică de cca 24 kW.

Dacă ai mai multe băi: ia CT + boiler încorporat, sau separat! Același lucru în apartament, dacă sunt dese situațiile spălare om + spălare blide. Consideră, totuși, și simultaneitatea de folosire a 2 consumatori de acm. Adică: degeaba ai 3 băi și sunteți 2 persoane.


Cum spun în articolul Cum se alege un boiler: Ia o mașină de spălat vase de banii ăia!

Sau: Apa caldă la centrale termice. Calculează volum boiler, sau volum vas expansiune închis în articolul Proiectare suport!


Putere centrală termică | Câte calorifere duce o centrală de 24 kW? Pompa.

Aici, recomand citire articol Echilibrare hidraulică. Vezi cum NU contează înălțimea casei! Dimpotrivă: chiar mai bine pentru pompă. Termosifon.

Un calorifer de calitate, nu ieftinache, 22/600/1000 are la 70/55/22°C [tur/retur/aer] 1184 W. Probabil, ai supradimensionat, „acoperitor”. Mă rog. CT de 24 kW duce caloric 24 : 1,184 = 21,2 calorifere de 1 metru, sau 10,6 calorifere de 2 metri. 21 de metri de calorifere tip 22/600/y.

Însă, NU dimensiunile caloriferelor contează = puterea instalată, ci NECESARUL de căldură.

Din păcate, vânzătorul (1st incompetent, 2nd mincinos) spune clientului că poate ar fi ok o centrală de 24 kW, dar NU DUCE POMPA, dle!


Elementar de înțeles: pompa duce putere termică = DEBIT CALORIC de 24 kW, NU 8, ori 12, sau 15 calorifere. Pompa habar n-are câte calorifere ai.

În general, (sunt excepții: Immergas Tera de ex.) centralele (Buderus, Ariston etc.) de 24, 30, 35, chiar 42 kW la Buderus au exact aceeași pompă, cam aceleași piese. Diferă arzătorul și schimbătorul de căldură pentru apă caldă menajeră. Caută pe net manualele de instalare cu datele tehnice respecive.

Cum se traduce debitul caloric [kW] în debit volumetric [l/h]

24 kW la delta t tur-retur 20° = debit volumetric de 1032 l/h. 15 kW = 645 l/h. 7 kW = 301 l/h.

Inălțimea de pompare e în funcție de lungimi, diametre, fitinguri etc.

În 2018, pompele “e” electronice = modulează de la valori foarte mici, la valori foarte mari: debite [l/h] și înălțimi de pompare [mCA].

Pompă CT Buderus 24..42 kW:

Caracteristica pompei din CT Buderus

Pompă CT Ariston 24..35 KW:

Caracteristica pompei din CT Ariston

Dacă ai 29 kW necesarul pentru încălzire, și/sau lungimi mai mari de țeavă, pui diametre ceva mai mari și gata. O pompă exterioară etc. Oricum, e un calcul hidraulic de dimensionare a conductelor destul de complicat. Va fi un articol despre cam ce diametre pentru cam câte calorifere.

Putere centrală termică | Concluzie. Merită banii o centrală mai mare?

Nu supradimensiona degeaba centrala pentru încălzire! De 28 kW/încălzire și mai mari sunt muuult mai scumpe.

Consumul instantANEU de apă caldă menajeră dictează puterea centralei. Vrei 2 dușuri simultane ca lumea? Ai nevoie de 24×2 = 48 kW.

În funcție de situație, recomand:

0. Aș pune limitator de debit pe duș 6 l/min = 2 dușuri simultane/CT 24 kW. Adoleșcenții pot sta linistiți o juma de oră sub jet, simultan, fiecare-n baia lui.

a. Mai bine alegi centrală termică 24 kW + boiler. Varianta apropiată de CT 30+ kW/încălzire. Prețuri: revin cu linkuri.

b. Mai bine alegi 2 centrale de 24 kW. În caz de avarie, ai una funcțională. Varianta obligatorie la instituții (grădinițe, spitale, dom’ primar etc.).

a’. Poți lua un boiler după 2 ani și 9 luni, dacă veți fi mai mulți. 🙂 Vezi articolul cu boilere! Boiler pentru centrală de apartament existentă.

b’. Poți lua a 2-a centrală peste 2 ani, dacă nu-ți permiți acum (utilizator casnic zic).

Interesant ar fi și articolul ăsta: Contează puterea minimă a centralelor termice?

Succes!

[Veste bună. Și pentru noi, muritorii de rând, care n-avem fotovoltaice și, mai nasol, încă stăm la bloc 😉 există programul rabla pentru electrocasnice.
Hai, statule român!
Și așa, tot aș muta banii de la fotovoltaice.
20.000 de lei pentru o singură familie, sau 20.000 pentru 50..100 de mașini de spălat A+++? Hmm!
Salvăm planeta că punem fotovoltaice și frigiderul din 1900 toamna rămâne-n priză?]

Centrală termică pentru casă 150..200..250 m², pompa

Bogdan C.

Despre autor. A făcut (plăcut) facultatea de instalații 1994-'99. Apoi, masterat cu tema „Managementul energetic și confortul clădirilor de locuit”. Examen final cu tema: „Reabilitarea termică a instalațiilor centralizate și blocurilor”. Aici spunea: primul lucru ce trebuie făcut este reabilitarea termică a blocurilor, după care a țevilor interioare, exterioare, abia apoi a cazanelor, echipamentelor. Evident, a fost contrazis de profii universitari. Toată România a făcut exact invers: schimbat cazanele, echipamentele, țevile, abia apoi s-au izolat blocurile. În 2020 încă ∃ blocuri neizolate. Bine că timpul a făcut să dispară termoficările din mai toate orașele. Bogdan C. a considerat și consideră că unele din programele „casa verde” sunt total neinspirate: în trecut - cazane pe lemne simple, cu gazeificare, peleți, panouri solare (de orice fel) pentru agent termic; în prezent, 2020 - panouri fotovoltaice. Bogdan afirmă că o bună parte din arhitecții români nu au noțiuni elementare (nu aprofundate) despre confortul termic (nici despre iluminat, ventilat). Dezamăgit că aceeași bună parte dintre inginerii instalatori nu au noțiuni de bază despre hidraulică. Au încredere în ce spune instalatorul, nu în propriile calcule.

235 de comentarii la „Centrală termică pentru casă 150..200..250 m², pompa

  1. Buna ziua! Numele meu este Pacurar Teodor si as avea nevoie de un sfat din partea dumneavoastra. Intentionez sa imi montez o centrala termica la o casa cu suprafata de maxim 80mp. Instalatia o sa arate cam in felul urmator: dormitor 25mp, 2 radiatoare otel 300×2600, tip22, living 25mp, 1 radiator otel 1200×60, si 1 radiator 60×90, tip22, bucatarie 12mp, 1 radiator 60×1000, baie 6mp, 1 radiator tip portprosop 70×1200. Va rog sa imi spuneti daca sunt dimensionate bine radiatoarele pentru o centrala in condensatie. Casa are7 geamuri termopan de 80/110, 2 usi termopan intrare cu orientare S, S-V si intentionez sa o izolez exterior cu polistiren de 10cm. Ar fi ok o centrala ferroli bluehelix prima 24C. Din cate am observat are 20kw. Instalatia o sa fie pe cupru. Va multumesc!

      1. Multumesc! Ca variante m-am gandit la Ariston cares premium si immergas victrix terra 24/28. Am inteles ca ariston are schimbatorul de aluminiu si nu se prea potriveste cu instalatia de cupru.

  2. De la 1 Iulie 2020 se liberalizeaza piata gazelor naturale .

    Mi-a aparut o reclama cu o firma care ofera gaz natural la ; 65 ron + TVA Mwh , dar jos cu litere mici scria : pretul NU include taxa de distributie , transport si accize .
    Pret garantat pana la 31.12.2020

    Am mers mai departe si la simularea pretului mi-a aparut : 0.106 ron , Pret total/kwh ( taxe incluse )

    E vorba de firma asta : https://novapg.ro/calculator

    Ati putea sa faceti un articol nou pe tema asta , unde se comparam preturile la gaz de la 1 Iulie 2020 , si sa descoperim impreuna fiecare oferta ce ascunde in spate , adica clauzele cu litere mici care abia se pot citi ?

    ==============
    Ministrul Economiei: Mă aștept ca prețul gazelor să scadă cu 10-15% de la 1 iulie. Altfel, vom interveni
    17.06.2020 11:47
    https://www.digi24.ro/stiri/economie/ministrul-economiei-ma-astept-ca-pretul-gazelor-sa-scada-cu-10-15-de-la-1-iulie-altfel-vom-interveni-1324375

    1. Tocmai ieri a aparut cea mai buna oferta de gaz pe site-ul ANRE.
      AIK Energy sunt pe primul loc, deocamdata, si nu cred ca se va mai schimba ceva pana la sfarsitul lunii, ei fiind in momentul de fata cei mai mari importatori de gaz din Romania.
      Vedem ce se mai intampla.

  3. Centrale termice hibride : Gaz + Pompa de Caldura ( Sol-Apa , Apa-Apa , Aer-Apa )

    The regenerative alternative for medium and large buildings: the gas heat pump with up to 165% efficiency and hot water flow temperature up to 70 ° C.

    environmentally friendly alternative to conventional heat generators

    high efficiency up to 174%

    Improve the building’s energy efficiency rating with an increase in property value

    https://www.buderus.de/de/produkte/catalogue/alle-produkte/8080_logatherm-gwpw-41-6kw

  4. Nu prea sinteti corect cu D-voastra insiva.
    Argumentati modularea centralei pe gaz prin prisma necesarului termic scazut din toamna ( Septembrie – Noiembrie ) si primavara ( Februarie – Aprilie )
    Dar cand nu va convine , nu folositi aceeasi unitate de masura , adica argumentati ca in Ianuarie castigul solar e minim .

    Dar v-ati pus intrebarea de ce trebuie sa moduleze centrala cu Pmin in toamna-primavara ?
    Tocmai din cauza efectului de sera : adica ferestre de calitate = caldura ( energia termica ) intra prin geam , toamna si primavara , iar daca geamul are un Ug=0.6W/m2K sau Ug=0.5W/m2K , acea energie din castig solar + Pmin de la modularea pe minim a centralei pe gaz sau pompei de caldura , ramane in interiorul cladirii pana ziua urmatoare ( sau se pierde o parte din energia termica , pana in ziua urmatoare , cand apare efectul de sera din nou )

    Calculul necesarului termic se face pe intreg an calendaristic , si nu doar pentru luna Ianuarie .

    Ma scuzati daca v-am poluat site-ul .

    1. Nu poluați site-ul. Doar că nu sunt de acord cu dvs. Trebuie să fiu? Sau, cititorii trebuie să fie de acord cu mine? Dimpotrivă. Toată România e de acord cu dvs, de fapt. Verificați alte site-uri, vă rog. Acolo, scriu exact ce spuneți dvs. Io n-am nicio treabă. Fie site-uri, fie păreri, fie exprimări!

      Că un perete (și cărămida, și mortarul, și sticla, și buiandrugul, și centura etc.) este la sud = stasul scade un 5%. La nord, adaugă un 5% în necesarul de căldură.

      1. Am crezut ca se subintelege ca ferestrele de dimensiuni mai mari se monteaza preponderent spre sud ( la noi , in Romania , in emisfera Nordica ) , sud-est si sud-vest , si cat mai putin spre nord.
        Aici aveti dreptate . Conteaza orientarea casei pe teren in functie de punctele cardinale .
        Nu trebuie sa fie nimeni de acord cu mine.
        Imi expun un punct de vedere din ceea ce am constatat , studiing principiile casei pasive.
        Pe principiile casei pasive se pot proiecta si case cu un consum redus de energie , nu trebuie neaparat sa fie o casa pasiva , si cu atat mai mult , nu-i necesar sa fie certificata .

        1. Într-adevăr, sună (mai) modern case pasive.
          Însă, arhitecții trebuie să respecte niște chestii simple, de bază, elementare. Nu obligatoriu chestii complicate ce țin de case pasive.
          Părerea mea despre greșelile arhitecților (evident că nu toți) se află în Top arhitectură degeaba.
          Cum am făcut noi Elemente de arhitectură (cursuri de un an), așa ar fi excelent să facă Elemente despre energie și confort (cursuri de cel puțin 1,5 ani ¯\_(ツ)_/¯ – glumesc).

          Așa, ca un detaliu, foarte des întâlnit și foarte enervant: vas WC diagonal opus coloanei de canalizare (PVC 110 mm). Cam 95% din cazuri. Evident că dușul e pe colțul cu cei 2 pereți exteriori + un geam mai înalt ca etaju’ (clar că mat, să nu se vadă, totuși).

  5. Preturile de mai jos, sint din anul 2013

    Gaz natural – 1 mc gaz are undeva la 10 kw si costa 1.3 ron => 1 kw – 0.13 ron
    Lemn ( fag uscat 15%) – 1 tona lemn costa aprox 260 ron (cel putin in zona) , 1 kg lemn ~ 4 kw => 1 kw – 0.065 ron
    Carbune (lignit uscat 15%) – 1 tona lignit costa aprox 170 ron 1 kg carbune – ~ 2.2 kw => 1 kw – 0.077 ron
    Carbune (cocs) – 1 tona costa aprox 1000 ron , 1 kg cocs are cam 8 kw => 1 kw – 0.125 ron
    Curent electric – 1 kwh – 0.4 ron
    Peleti – 1 tona costa aproximativ 750 ron iar 1 kg peleti are in medie 5 kw => 1 kw – 0.15 ron
    Bricheti – 1 tona costa aproximativ 650 ron iar 1 kg bricheti are in medie 5.3 kw => 1 kw – 0.12 ron

    Comparand, lemnul (uscat) ramane in continuare cea mai ieftina sursa de incalzire, iar curentul electric cea mai scumpa.

    1. Lemnul uscat, sau lemnul furat și verde este mai ieftin? Puterea calorifică?
      Fag uscat (15%) 260 lei tona? Of!
      Ar trebui văzut lemnul de la Leroy, Dedeman etc.
      Fie mai ieftin ca €/kWh. Însă:
      1. randamentul de exploatare (control temperaturi, pierderi prin horn, echipamente de gabarit mare șamd)?
      2. eficiența arderii?

      1. Eu asa stiu , daca gresesc sa ma corectati : Pompa de caldura sol-apa : COP = ca 4
        Centrala pe gaz in condensare : COP = ca 3
        Pompa de caldura aer-apa : COP = 2 ( la temperaturi peste 0C )

        De ce ar fi mai buna o PC aer-apa decat o centrala pe gaz in condensare cu IPAT ?

        Legat de ferestre : sa fie cat mai mici .
        Daca ferestrele au geam cu Ug = 0.6W/m2K ( sau chiar 0.5 ) , g > 50% ( factorul solar ) , Uw = 0.8W/m2K ( sau mai mic ) , si orientarea spre Sud , Sud-Est , Sud-Vest , atunci cred ca ferestrele pot sa fie si “mari” , fiindca STAS 1907 calculeaza doar pierderile prin ferestre , NU si castigul solar obtinut .

        Iar daca se tine cont si de castigul solar , atunci ferestrele vor fi mai bune chiar si decat peretii , fiindca peretii au doar pierderi , nu si castig solar .

        https://www.ubakus.de/u-wert-rechner/

        1. COP înseamnă energie dezvoltată pe energie consumată.
          Deci, o centrală pe gaz, comb. solid (orice ardere), sau CT electrice (rezistențe) NU pot avea COP peste 1.

          Cum să fie mai bun un geam, 0,5 m²K/W, decât un perete peste 4 m²K/W!? Adică, peretele poate fi de lejer peste 8 ori mai bun termic față de un geam.

          1. Geam : Uw = 0.8W/m2K , Rw = 1/Uw = 1.25m2K/W
            Perete/Zidarie caramida = 29cm Cemacon +20cm de EPS80 = 0.146W/m2K
            Rzid = 1/Uzid = 6.85m2K/W
            https://www.ubakus.de/u-wert-rechner/

            Raportul Rzid/Rw = 6.85/1.25 = 5.48

            Intradevar ca : Zidaria are o rezistenta termica mai mare de 5.5 ori decat fereastra .
            Pana aici aveti dreptate .
            Doar ca D-voastra va opriti aici cu algoritmul .

            Dar prin fereastra exista si castig solar , iar prin zidarie NU !

            Si cu cat e mai mare fereastra ( de buna calitate cu Uw = 0.8W/m2K si g>50% ) cu atat va fi mai mare si castigul solar .

            Iar in felul asta deficitul de rezistenta termica de 5.5 ori al ferestrei fata de zidarie , se micsoreaza , dispare , sau chiar va trece fereastra in avantaj fata de zidaria .

            Datele astea vi le poate zice utilitarul PHPP , care considera si castigul solar al ferestrei , nu doar pierderile .

            ============

            Ferestre de 0,5 m²K/W inseamna Uw = 1/0.5 = 2W/m2K
            Zidaria de 4 m²K/W inseamna Uzid = 1/4 = 0.25W/m2K

            Nici ferastra nici zidaria cu valorile date de D-voastra nu sint de buna calitate .

            https://www.ubakus.de/u-wert-rechner/

            Se pot calcula aici valori ale zidariei cu diferite tipuri si grosimi ale termoizolatiei .

          2. Vă rog să verificați numărul de ore de soare din Cluj-Napoca. Poate fi acel aport, acel timp de 2,33 ore pe zi de ianuarie. Îl neglijez. Foarte bine face și stasul, consider io. Evident că nu trebuie să împărtășim această părere.
            Normal să fie multe tehnologii, multe materiale, multe păreri, multe soluții. Io cochetez cu o parte. Dvs cu altă parte. Foarte ok.

            PS
            Puteți publica un articol (sau mai multe) pe site-ul ăsta. Nu cred că ajutăm cititorii cu atâtea comentarii complicate, le-aș numi.

    2. Teoretic, dar practic nu prea e asa, eu am parinti, colegi, care au pe lemne, si nu iasa mai ieftin decat platesc eu la gaz, plus ca mai greu cu reglatul caldurii… la inceput lemnul era mai ieftin dar acuma devine tot mai scump

  6. Salut! Pentru o casa cu incalzire strict in pardoseala aprox. 150 mp, intre Niagara Advance 25 si pompa de caldura Immergas Audax 8kW + boiler electric, ce imi recomanzi? De ce ar trebui sa tin cont in alegere, pe langa diferenta de pret (6000 vs. aprox. 14.500 pompa+boiler)?

    1. Grea alegere. Prețul energiei electrice este de 4,02 mai mare decât cea din gazul de rețea.
      Pompa de căldură poate face și răcire. Însă, în România sunt doar vreo 2 săptămâni enervante de super-cald.
      Dacă există copaci, copertine care apără casa de efectul de insolație, nu prea ar fi nevoie de răcire.
      Adică, este foarte greu să prindă și structura casei (betoane, cărămizi, mobilier etc.) peste 26°C.
      Dacă branșamentul de gaz ar costa 10.000+ lei, aș considera Audax-ul.
      Pompele de căldură se laudă cu durată de viață cca 20 ani. CT gaz cu 10 ani.
      Un mic dezavantaj al pompelor de căldură aer-apă: se aud, spre 80 decibeli.

      Dacă nu există recirculare de apă caldă, nu aș pune un boiler unic legat cu Audax-ul. Ci, aș pune boilere mici, locale în fiecare baie. Cu atât mai mult când canalizarea merge în fosă septică, nu în rețea.

  7. Bună ziua! Pentru o încălzire cu centrala pe gaze la o suprafață de 200 mp pătrați +14 calorifere dintre care 3 bai funcționale, este buna o centrala de 24 KW?

    1. Pentru încălzire, 24 kW mai mult decât suficient.
      Pentru un duș sănătos 12..14 l/min, 24 kW foarte ok. Pentru un duș 8 l/min + o chiuvetă 4 l/min, iar ok.
      Pentru 2 dușuri simultane sănătoase 24..30 l/min, nu ajung 24 kW. Trebuie acumulare, sau 2 centrale.

  8. Salut. Dacă mă puteți ajuta cu un sfat . La o casa (duplex),cu o suprafață utilă de 210mp. P+M m-am gândit sa folosim doua ct. Ct1 sa deservesc 75mp la parter și acm o baie și o buc la parter si o baie la masarda. Ct1 va încălzi 50mp la parter și 85mp la masarda iar pentru acm o buc și o baie de serviciu la parte și o baie la masarde. Instala de încălzire va fi cu calorifere. Cum este mai bine sa le legam cu distribuitor sau clasic (de la unu la altu) ? Ce centrale sa folosim pentru a putea folosi 2 dușuri simultan sau mai este nevoie de vreun boiler? Va mulțumesc.

    1. EXCELENTĂ alegere: 2 centrale de 24 kW.
      Nu mai aveți nevoie de niciun boiler. Puteți face chiar 3 dușuri, așa mai la 8 litri/minut bucata.
      ⚠ ATENȚIE!
      Ambele CT le veți folosi în același timp: și pentru încălzirea ÎNTREGII case, și pentru apa caldă din TOATĂ casa.
      Le veți lega în paralel, cu teuri. Doar că recomand pentru echilibrare hidra încălzire, returul (sau turul) legat în buclă. Adică: sensul apei va fi tur CT1 → tur CT2 → instalație → retur CT1 → după care retur CT2. Apa rece și caldă le legați în furcă perfect simetrică = simplu, teurile exact la mijlocul dintre racordurile centralelor de AR și ACM.