1. Home
  2. Pompe căldură
  3. Pompă de căldură Hyundai R32 pă..

Pompă de căldură Hyundai R32 păreri tehnice

Modificat în
AI-ul nostru SiboGPT poate rezuma articolul, răspunde la întrebări.
Podcast prezentare: Pompă de căldură Hyundai R32 mai bună pentru încălzire în pardoseală
Podcast contrazicere: Învechitul R32 versus „sustenabilul” R290

Hyundai R32: părerea noastră

Deși acum (2026) pompele de căldură aer-apă (PdC) cu agentul frigorific R290 (propan) le găsim „pe toate gardurile”, iar marketingul le numește „verzi”, „sustenabile”, „eco”, „poluare zero” (GWP zero barat), noi le propunem beneficiarilor noștri cu încălzire/răcire în pardoseală cu agent termic (IRPAT) − în cazul puterilor mici − PdC Hyundai cu R32 de 6kW (sau Immergas de 4kW). De ce?

  • COP-ul PdC cu R32 este egal cu cel al PdC cu R290, în anumite condiții e mai mare. Comparații în linkul de mai jos.
  • Puterea minimă (Pmin) prea mare a PdC cu R290 cu 30–50% față de R32 (Puteri încălzire/răcire, COP pompă de căldură Hyundai R290 vs R32). Nici la PdC cu R32 Pmin nu e ideală, cum era înainte de anul 2020, Pmin cobora sub 1kW, acum este de la 2,5kW, de 2–3 ori mai mare.
  • Nu ne interesează defel temperatura de 75°C pe care o poate face compresorul PdC R290, temperatura maximă din IRPAT Sibotherm este de 35°C pe ger de -20°C..-15°C.
  • Nu facem apă caldă menajeră (ACM) cu aceeași PdC unică, ci folosim două PdC dedicate: una face numai încălzire/răcire, alta face numai ACM (boiler all-in-one), total separate.

Unde sugerăm PdC cu R290?

În orice instalație unde am propus o pompă de căldură mai mare de 8kW cu R32. Pentru că puterea termică pe ger la R290 este mai mare. Așa că o PdC Hyundai de 8kW poate fi înlocuită cu succes de una de 6kW cu R290. Idem 10kW/R32 cu 8kW/R290 șamd.

Listă situații pentru Hyundai R290 de 6kW în loc de R32 6kW:

  • PdC cu R290 pot fi potrivite în instalațiile cu calorifere mici, unde este nevoie de temperatură mare pe tur pentru confortul termic din casa omului.
  • În instalațiile de IRPAT cu termostate ON/OFF: la repornire PdC trebuie să facă temperatură și putere mai mari, pentru a recupera rapid energia pierdută de clădire.
  • În instalațiile cu PdC unică ce face atât încălzire/răcire, cât și ACM. După 2−3 ore de preparare ACM, PdC trebuie să facă temperatură și putere mai mari, pentru a recupera rapid energia pierdută de clădire.
  • În instalațiile energofage și confortofage cu puffer (sau butelie de egalizare) și grupuri de pompare și amestec (GPA). PdC trebuie să facă agent termic mai cald cu 15–20°C față de o instalație zveltă, fără puffer, fără GPA.
  • În instalațiile cu ventiloconvectoare: pot „înghiți” rapid puterea mare dată de PdC, încălzire și răcire.
  • În instalațiile cu perdele de aer (magazine): bateriile cer aer fierbinte, deci și agent termic fierbinte, peste 70–75°C.
  • Pentru clădirile cu orar știut sau necunoscut: clădiri de birouri goale în weekend și noaptea, sală de nuntă goală luni–vineri; la reîncălzire PdC trebuie să încălzească repede–repede, deci va dezvolta puterea termică cea mai mare.

Puteri termice min, max compresor Hyundai R32

  • A7 = 7°C temperatură aer exterior;
  • W35 = 35°C temperatură apă (agent termic), ΔT=5°C ⇒ retur de 30°C;
  • RH 85% = umiditate relativă.

Condițiile de mai sus, notate A7W35 (air, water), sunt o convenție internațională pentru denumirile comerciale ale pompelor de căldură: 6kW, 8kW..30kW.

Denumire comercială
A7W35
(monobloc, split)
Hyundai R32
Putere minimă
A15W25
Putere max
A-2W30
Putere max
A-15W35
4kW
import PdC Immergas
2,36kW
nu ok, dar e cea mai mică putere
5,23kW3,25kW
6kW2,81kW
nu ok
6,39kW4,00kW
8kW3,86kW
prea mare
7,98kW6,11kW
10kW4,48kW
prea mare
9,16kW6,43kW
12kW5,93kW
enormă
11,62kW8,86kW
14kW6,01kW
enormă
13,50kW9,57kW
16kW7,40kW
colosală
14,54kW10,70kW
Tabel: Puteri termice minime, maxime compresor + rezistența de backup Hyundai R32
La puterile de mai sus se adaugă aportul rezistenței electrice de 3kW pentru majoritatea modelelor și de 9kW pentru cele monobloc trifazate.

Vezi Consum electric minim, maxim, modulare; limitare putere pompă de căldură; Temperaturile reale din România și supradimensionarea degeaba a PdC.

Util: Pompă de căldură mai mică și rezistența de backup: decât o PdC de 12kW „căscată”, mai bine două PdC de 6kW cu funcționare-n „cascadă”.

COP minim–maxim Hyundai R32 6kW

Atenție! Nu ne interesează puterea minimă pe ger, care poate ajunge aproape de 1kW, ci când afară sunt peste +10..15°C, iar pe tur sunt suficiente 25°C pentru atingerea confortului. Mai jos, o plajă de puteri termice și COP ale PdC Hyundai R32 6kW:

  • COP min..max = 1,0..14,4. Nu e vorba de raport de modulare de 1:14, ci de faptul că, spre deosebire de centralele pe gaz, eficiența PdC diferă extrem de mult în funcție de temperaturile de afară și de pe tur. Da, eficiența poate fi de 14–15 ori mai mare față de COP-ul în cele mai ineficiente condiții.
  • Pmin = 1,08kW la -25°C afară și 45°C în apă. Irelevant, ne interesează Pmax pe ger.
  • Pmax = 7,17kW la +15°C aer și 25°C apă. Irelevant, ne Pmin toamna, primăvara, iarna blândă.

COP Hyundai R32

COP Hyundai cu R32 de 6kW în funcție de temperaturile aerului exterior și tur apă.

COP Hyundai R32 6kWTemperatură aerTemperatură tur
1,98-15°C40°C
Nu e cazul IPAT Sibo.
2,43-15°C35°C
Pentru IPAT Sibo, turul poate fi 30°C, deci COP-ul e mai mare de 2,43.
4,42-1,0°C
Cluj-N. iarna 3 luni
30°C
4,60+0,5°C
București iarna 3 luni
30°C
6,88+10,5°C
Cluj-N. toamna, primăvara 6 luni
25°C
7,07+12,2°C
București toamna, primăvara 6 luni
25°C
Tabel: Exemple de COP la diferite temperaturi aer exterior și tur apă Hyundai R32 6kW

Adaptare meteo = funcționare continuă, uniformă = cele mai joase temperaturi ale apei = COP-urile cele mai mari.

Aceeași PdC, COP-uri diferite

Atenție! COP-ul depinde foarte mult de temperatura apei. Cu termostate ON/OFF, puffer (sau butelie egalizare presiuni) și grupuri de pompare și amestec, trebuie ca temperatura apei să fie mult mai mare.

Exemple de COP-uri mici versus cele de mai sus:

COP Hyundai R32 6kWRaport COP-uriTemperatură aerTemperatură tur
1,05 vs 2,432,31-15°C60°C vs 35°C
1,86 vs 4,422,38-1,0°C
Cluj-N. iarna 3 luni
60°C vs 30°C
2,02 vs 4,602,28+0,5°C
București iarna 3 luni
60°C vs 30°C
2,60 vs 6,882,65+10,5°C
Cluj-N. toamna, primăvara 6 luni
60°C vs 25°C
2,62 vs 7,072,70+12,2°C
București toamna, primăvara 6 luni
60°C vs 25°C
Tabel: Diferența de COP Hyundai R32 6kW la diferite temperaturi aer exterior și tur agent termic

După cum reiese din comparația de mai sus, nu e de mirare că:

  • Cei cu termostate „sustenabile și smart” au facturi de 2,5 ori mai mari față de cei care folosesc adaptarea meteo.
  • Facturi de 3..4× mai mari dacă există
    • automatizare ON/OFF +
    • PdC supradimensionată 12..16 kW în loc de 6..8 kW.

Cum obțin cel mai mare COP?

Asupra vremii nu avem ce face. Ne rămâne doar să „umblăm” la temperatura agentului termic.

Dacă PdC stă sau face apă caldă menajeră, casa nu mai pierde căldură? Evident că „pleacă” energia, pierderile sunt de două feluri:

  1. pierderi prin anvelopă și
  2. pierderi de temperatură din tonele de șapă, plăci, pereți, scări (structură).

La repornire, PdC trebuie să acopere pierderile 1) + 2). Cu adaptarea meteo, nu avem niciodată pierderile 2), consumăm doar și numai pentru pierderile 1).

Cum fac cea mai mică temperatură a apei?

E logic: dacă PdC este oprită ba de termostate, ba de preparat ACM în boiler cu serpentină, când revine pe încălzire trebuie să „se grăbească” pentru a reîncălzi rapid casa. Și mai logic: la reîncălzire rapidă, PdC face temperaturile cele mai mari ale agentului termic, merge „blană”, iar COP-ul e total compromis, spre cel mai mic posibil.

Știm: toată lumea e cu termostatele super „smart” și „sustenabile”. Ei bine, noi le sfidăm și le considerăm energofage și confortofage: vârfuri, „șocuri” de consum electric, vârfuri de prea cald și prea rece în casă.

Adaptarea meteo și funcționarea la ralanti 24/7 (neoprire de termostate ON/OFF sau de boiler cu ACM) permite cea mai joasă temperatură a agentului termic, deci cel mai mare COP posibil și, culmea, cel mai bun confort – temperaturi aer și podea constante, fără vârfuri. Cel mai bun „termostat” = adaptarea meteo. Compensare meteo = cel mai bun CEVP:

  • Confort perfect;
  • Eficiență maximă;
  • Viață lungă: PdC, instalație, șapă, finisaj;
  • Poluare minimă.

COP real Sibotherm

COP-urile din tabelele de mai sus sunt cele teoretice. În realitate, COP-urile sunt ceva mai mari. Avem beneficiari cu COP de peste 5 la -5°C afară. Link relevant: sub tabelul de mai jos.

Cât consumă clienții noștri

Consum mediu
pe oră și m2 util
Perioadă
încălzire
Consum mediu
pe zi
100 m2 utili
Consum total
casă
100 m2 utili
Consum total
casă

150 m2 utili
≈2,0 W/m2 utilsep. – mai4,8 kWh/zi1.300 kWh/an1.950 kWh/an
≈3,2 W/m2 utildec. – ian.7,7 kWh/zi700 kWh/iarnă1.050 kWh/iarnă
sub 5 W/m2 utilian. / feb.12,0 kWh/zi360 kWh/ian.540 kWh/ian.
Tabel: Consumuri reale ale PdC aer-apă instalații Sibotherm. În instalațiile noastre nu există consumuri auxiliare: GPA, puffer, automatizări externe.

De citit: Cât consumă o pompă de căldură?

Dimensiuni, kg, freon Hyundai R32 monobloc

Model Hyundai R32 monoblocPutere termică A7W35Lungime
L
Adâncime
A
Înălțime
H
Greutate
netă
brută
Conținut freon R32
HYHC-V6W/D2N8-BE306kW1295mm429mm792mm103kg
126kg
1,40kg
HYHC-V8W/D2N8-BE308kW1385mm526mm945mm126kg
153kg
1,40kg
HYHC-V10W/D2N8-BE3010kW1385mm526mm945mm126kg
153kg
1,40kg
HYHC-V12W/D2N8-BE30

HYHC-V12W/D2RN8-BER30
12kW

12kW trifazată
1385mm526mm945mm149kg
175kg

165kg
193kg
1,75kg
HYHC-V14W/D2N8-BE30

HYHC-V14W/D2RN8-BER30
14kW

14kW trifazată
1385mm526mm945mm149kg
175kg

165kg
193kg
1,75kg
HYHC-V16W/D2N8-BE30

HYHC-V16W/D2RN8-BER30
16kW

16kW trifazată
1385mm526mm945mm149kg
175kg

165kg
193kg
1,75kg
Tabel: Dimensiuni, kg, freon Hyundai R32 monobloc

Dimensiuni, kg, freon Hyundai R32 split unitate externă

Model Hyundai R32 split unitate externăPutere termică A7W35Lungime
L
Adâncime
A
Înălțime
H
Greutate
netă
brută
Conținut freon R32
HYHA-V6W/D2N8-B6kW1008mm426mm712mm58kg
64kg
1,50kg
HYHA-V8W/D2N8-B8kW1118mm523mm865mm77kg
88kg
1,65kg
HYHA-V10W/D2N8-B10kW1118mm523mm865mm77kg
88kg
1,65kg
HYHA-V12W/D2N8-B

HYHA-V12W/D2RN8-B
12kW

12kW trifazată
1118mm523mm865mm96kg
110kg

112kg
125kg
1,84kg
HYHA-V14W/D2N8-B

HYHA-V14W/D2RN8-B
14kW

14kW trifazată
1118mm523mm865mm96kg
110kg

112kg
125kg
1,84kg
HYHA-V16W/D2N8-B

HYHA-V16W/D2RN8-B
16kW

16kW trifazată
1118mm523mm865mm96kg
110kg

112kg
125kg
1,84kg
Tabel: Dimensiuni, kg, freon Hyundai R32 split unitate externă

Dimensiuni, kg Hyundai R32 split unitate internă

Model Hyundai R32 split unitate internăPentru unitatea externă deLățime
L
Adâncime
A
Înălțime
H
Greutate
netă
brută
HYHB-A60, 230V6kW420mm270mm790mm43kg
49kg
HYHB-A100, 230V8kW420mm270mm790mm43kg
49kg
HYHB-A100, 230V10kW420mm270mm790mm43kg
49kg
HYHB-A160, 230V12kW mono și trifazată420mm270mm790mm45kg
51kg
HYHB-A160, 230V14kW mono și trifazată420mm270mm790mm45kg
51kg
HYHB-A160, 230V16kW mono și trifazată420mm270mm790mm45kg
51kg
Tabel: Dimensiuni, kg Hyundai R32 split unitate internă. Toate sunt monofazate, unitățile exterioare pot fi trifazate.

Racorduri apă, freon, condens Hyundai R32

Model Hyundai R32Racorduri
tur, retur
Racorduri freon
gaz / lichid
Racord condens
Dexterior furtun
Monobloc 6kW1” FE32mm
Monobloc 8..16kW1¼” FE32mm
Split unitate internă A601” FE15,88mm / 6,35mm
(⌀⅝” / ⌀¼”)
Split unitate externă 6kW15,88mm / 6,35mm32mm
Split unitate internă A100, A1601” FE15,88mm / 9,52mm
(⌀⅝” / ⌀⅜”)
Split unitate externă 8-16kW15,88mm / 9,52mm32mm
Tabel: Racorduri apă, freon, condens Hyundai R32; FE = filet exterior, De = diametru exterior

Lungime maximă traseu fără completare cu freon

Traseu înseamnă ambele țevi de freon (cupru moale), gaz și lichid.

  • orizontal + vertical = max. 30 metri
  • diferență nivel = max. 20 metri
Freon lungimi maxime
Lungime maximă traseu freon Hyundai R32

Zgomot Hyundai

Zgomot pompa de caldura Hyundai by Midea
Zgomot pompă de căldură Hyundai by Midea

Prezentare zgomot pompă de căldură YouTube Midea

Zgomot Hyundai YouTube Sibotherm

Zgomot Hyundai de la câțiva cm, apoi îndepărtare YouTube Sibotherm

Preț PdC aer-apă


🔗 Prețuri, stoc PdC: Hyundai; Leader; Immergas
🚛 Transport cu lift de descărcare gratuit
🛒 Comanda la mail@sibotherm.com sau 0758438289
👷🏻‍♂️ Lucrare PdC cu materiale și montaj


A fost de folos articolul?
5★ pe Google? Mersi.


Despre autor

Comentariu. Aici, suntem pertu. Probabil, răspunsul e deja în Comentarii. Deși nu apare confirmare, mesajul va fi trimis. Pentru poze trebuie un link din cloud.

331 de comentarii la „Pompă de căldură Hyundai R32 păreri tehnice”

  1. Doresc sa imi exprim dezamagirea profunda fata de modul in care au coordonat acest proiect(pompa Hyundai), pornind de la dimensionarea intregului proiect, suportul oferit pe parcursul implementarii proiectului, suportul post instalare.
    Modul in care aceasta firma intelege sa gestioneze relatiile comerciale cu clientii este din alta realitate, una persoanala, gestionata de principiul „imi iau jucariile si plec” si este absolut inacceptabil si total neprofesionist! Din cauza acestor deficiente am suferit pierderi materiale si disconfort considerabil!
    Cea mai proasta experienta avuta vreodata cu un furnizor de servicii!

    Răspunde
    • După adresa de mail completată, nu văd să fii printre clienții noștri. Observ că ai scris acest mesaj din altă țară.

      Te rog, trimite un mesaj la mail@sibotherm.com să pot identifica despre ce lucrare vorbim. Dacă știu despre ce lucrare e vorba, cred că aș putea da un răspuns.

      Comentariile sunt moderate de mine. Aș fi putut să-l șterg, nicidecum să-l public. Chiar sunt curios despre ce beneficiar, despre ce montaj PdC e vorba. Sau, există vreo posibilitate ca tu să fi confundat firma? Oricum, să fim transparenți în continuare, vom publica orice scrii dacă, într-adevăr, e vorba de lucrarea noastră.

      Da. Avem foarte mulți potențial clienți pe care îi refuzăm din start, atât pentru proiectare încălzire în pardoseală, cât și pentru montare PdC. Observăm că soluția propusă de noi pentru dimensionare și exploatare pompă de căldură este unică în România. Motiv pentru care, de cele mai multe ori, suntem nevoiți să combatem întâi pre-concepțiile avute de potențialul client, apoi să etalăm propunerea noastră. În pagina Contact scriem: există multe alte firme pe piață, nu „forțăm” vreun potențial client să ne aleagă pe noi.

      Răspunde
  2. La PDC Hyundai Δt=5°C nemodificabil ? Adica nu se poate seta pompa de recirculare pe turatie fixa maxima ca si la Ctgaz ?
    Sub Δt=5°C la PDC Hyundai nu se poate seta nicicum ?
    Fiindca temperatura medie trebuie sa fie cu cel putin 2°C grade peste temp dorita , sa zicem 23°C in casa , atunci temp medie tre’ sa fie de 25°C .
    Asta inseamna ca sub 27°C pe tur nu prea coboara daca se doreste 23°C in casa.
    Nici la PDC Daikin nu se seteaza pompa de recirculare pe turatie fixa maxima pentru a avea Δt=1-2°C ?
    Cum se seteaza PDC Daikin pentru a avea un COP maxim ?

    Răspunde
  3. Pe grupul de facebook ” Pompe de caldura Hyundai, Ecoheat, Vision, Clivet, Kaisai (Midea) ” unii afirma ca controllerul Hyundai nu afiseaza corect consumul electric si nici COP-ul pompei . Fiindca atunci cand intra in actiune rezistenta electrica , controllerul nu contorizeaza acel consum produs , prin urmare nici COP-ul nu-i corect .
    Cum putem verifica daca consumul electric afisat pe controllerul PDC Hyundai ii corect ?
    La casa din Zalau , pe lunile Noiembrie si Decembrie COP-ul PDC Hyundai Monobloc de 6kw a depasit valoarea de 6 , ceea ce pare incredibil , mai ales ca vorbim de un COP mediu pe toata luna Noiembrie si Decembrie , iar consumul termic a fost de 2180kwh pe Noiembrie si 2287kwh pe Decembrie la o casa de 150m2 utili P + M , cu COP = 6.54 pe Noiembrie 2024 si COP = 6.38 pe Decembrie 2024 .
    Doar daca verificam pe contorul de curent electric al casei , si valoarea de pe contorul casei cu valoarea de pe controllerul Hyundai trebuie sa fie apropiata .
    Sau se alimenteaza PDC Hyundai dintr-o priza cu contor electric , si valoarea consumul electric de pe controllerul Hyundai trebuie sa fie asemanatoare cu valoarea de pe priza cu contor electric .
    Altfel cum putem fi siguri ca acel COP > 6 ii corect ?
    Mai ales ca vorbim de COP mediu pe toata luna , si ii vorba de PDC aer-apa .
    Pare incredibil .
    Fiindca , chiar si in conditii de laborator , in fisa tehnica a pompei de caldura , COP-ul Hyundai la 7C afara si 35C pe tur = sub 5 .
    Iar in viata reala , COP-ul e mai mare > 6 , pe lunile Noiembrie si Decembrie .
    Desi consumul termic nu-i un consum extraordinar de mic , e unul banal .
    Doar consumul electric pare foarte mic , in comparatie cu productia de energie termica .

    Răspunde
    • Luk, eu mă pricep la hidraulică – termice și sanitare. Pe electrice nu mă bag, nici nu mă intere’ – evident că nu am o părere avizată.

      Ne interesează ca beneficiarii noștri să aibă confort în primul rând, apoi consumuri mici, decente, cu care să fie ei de acord. Nu e scopul nostru să facem concurs de COP-uri.

      Răspunde
    • Salut. Iti instalezi un contor dedicat ptr PDC, care costa 100ron + montaj electrician, si ai solutia. Eu am Sonoff POWR320D, dar sunt multe modele. Si EASTRON SDM120 sunt foarte bune, ambele foarte acurate. Acuratetea cifrelor masurate de pompa ta, e discutabila serios

      Răspunde
  4. De ce apare pe display-ul controllerului Hyundai : ” Energie Regenerabila Produsa ” ? Desi proprietarul din Zalau din video de mai jos n-are fotovoltaice .
    Se poate vedea in video de mai jos dupa minutl 01:00
    Cum e posibil sa aiba COP mai mare de 6 si pe Noiembrie si pe Decembrie in Zalau ?
    Si in Timisoara cu PDC Daikin COP = 3.77 , desi consumul termic pe Decembrie in Timisoara la 170m2 utili = 1356kwh , in timp ce consumul termic in video ii peste 2200kwh atat in Noiembrie cat si in Decembrie .
    Iar in Timisoara e mai cald ca si in Zalau .
    ==============
    Cost incalzire Noiembrie si Decembrie 2024 cu pompa de caldura Hyundai 6kw, 150 mp utili.
    youtube

    Răspunde
    • Pompele de căldură nu fac ele însele energie regenerabilă. Dar, apar în contextul de energie regenerabilă. Lucru cu care eu sunt perfect de acord, din moment ce la un COP de 6, consumă 1kW iar 5kW sunt în plus, de niciunde – de la condensarea, evaporarea unui freon.

      Păi, COP-ul nuuu depinde numai de cât de uau a costat aparatul și de temperatura de afară. Asta tot cântăm noi pe site-ul ăsta: mai importantă e exploatarea.

      Răspunde
  5. Consum pompa de caldura Hyundai 6kW in Zalau . Se poate vedea in video cat arata controllerul , COP-ul etc . Firma T-Instal din Zalau monteaza pe stilul „sibotherm” :))
    Deja tot internetul recunoaste stilul „sibotherm” . Montaj direct fara GPA , fara butelie de egalizare . Apa calda cu boiler separat de ACM cu PDC incorporata in boiler etc .
    Cost incalzire Noiembrie si Decembrie 2024 cu pompa de caldura Hyundai 6kw, 150 mp utili.
    YouTube

    Răspunde
  6. Salutare. Dupa un an si ceva de la instalare, am nevoie din nou de ajutor. Am o PdC de 6kw monobloc Hyundai + ipat 105mp casa foarte bine izolata (25cm polistiren, sub sapa 15cm, folii nebunii, pod cu 40 cm etc – consuma putin casa).
    Recent, de circa 4-5 saptamani, am dat jos pompa de pe suportul temporar si i-am facut un suport metalic. cand am dat-o jos, din prostie am lasat-o cu tevile neportejate (si pe ea si ce se vede in perete) si fix langa ele, muncitorul s-a pus sa sparga o placa de beton pe care statea pompa (am schimbat placa). Este cel mai probabil ca pe tevi sa fi intrat impuritati si desi cand am pus-o la loc am curatat cu mana si o carpa ce se vedea la vedere, pe tevi…cred ca au intrat in tevi ceva mici pietricele (sub 0.5-1mm diametru sau si mai mici) si de cand am pus-o la loc…la cateva ore primesc E8 si uneori si E0….Dupa 2 saptamani de genul acesta am curatat filtrul Y care vea ceva impuritati pe el, nu extrem de mult (si da, erau si particule de beton fine, cum am zis). Am dat drumul, la fel, dupa cateva ore a aparut E8, apoi a mers iar, iar E8 si a doua zi iar si E0 – dau repornite, merge iar ore bune si iar E8…
    Aseara am curatat Y-ul, avea din nou ceva depunere, dar mai putin ca ultima dat si nu cred ca ar fi putut incurca debitul…pt. ca pe consola apare la pornire peste 1.05M3/h, apoi merge o perioada cu 0,8m3/h si cand merge constant cu compresorul , arata aproape fix 0,5-0,55 m3/h…deci nu cred ca de debit efectiv e problema (am pus la recomandrea ta si acel regulator diferential de presiune si e setat pe 2,5-3). Am curatat apoi si fluxostatul (water flow valve acela). L-am dat jos, l-am suflat bine, la sters si l-am pus la loc – nu era murar, si mergea normal acea limba – nu parea obturat). Am scos cam toata apa din sistem pe la acel furtun albastru si dupa am pus 1,8 bari si am pornit pe aerisire circa 20-25 min – era liniste pe tevi.
    Am pornit-o dupa aceea, a mers ok cam toata noaptea si ziua, doar ca azi pe la 11 iar E8 (fara E0) si a reluat singura. Acum pe la 15.00 iar un E8…
    Presiunea in instalatie e pe la 1,5-1.6 bari – am incercat si cu 1.8-2 bari – la fel…

    Efectiv nu stiu ce sa-i mai fac…pt. ca pana sa o dau jos de tot, a mers super ok si pe iarna cu consum mic, 3-4 kw zi si pe vara cu racire – aproape toata vara – tot pe la 4-5 kw / zi. Sunt foarte multumimt de ea doar ca acum nu stiu ce are…

    PS: softul este cel vechi, ceva din 2022 (si are pompa shimge – despre care am inteles ca au ceva problema de soft – insa e ciudat ca timp de 1 an nu am avut erori).

    Nu am facut PIF pentru ca atunci cand am sunat si am vb cu BSS au zis din start ca daca nu am conform schita cu puffer / egalizator nu imi fac PIF….Sper sa nu ajung la ei…

    BTW – se poate face cumva update la soft la PdC sau la pompa de recirculare – gen DIY? 🙂 Multumesc, Bogdan! Sa auzim de bine.

    Răspunde
      • Multumesc pentru raspuns. Cateva clarificari, daca se poate, te rog.

        A) La partea cu pompa recirculare si update de soft – crezi ca e posibil sa fie de aici, daca 1 an a mers si iarna si vara fara erori? Chiar asa, sa o ia zbenga de-odata?

        B) Pentru partea cu spalarea instalatiei, as putea sa proceda asa?
        1. sa opresc PDC de tot
        2. inchid robineti principali de tur si retur (cei pozitionati imd. dupa intrarea in casa)
        3. inchid toate circuitele din ambele distribuitoare (actuatoarele de retur de jos off complet)
        4. Deschid de tot un prim circuit
        5. Bag apa in instalatie prin robinetul de umplere (circa 3bari am pe retea) si o scot prin acel robinet de pe capat de la distribuitor (pana vad eu ca iasa curata sau masor litrajul in ceva vas – galeata – ar trebui sa fie circa 6-7L per circuit – pt ca sunt de sub 50-60ml)
        6. fac la fel si pentru restul (cele curatate, le inchid, ca mereu sa fie doar cel in lucru ON)
        7. Dupa ce am terminat cu toate traseele, le inchid pe toate si bag iar apa ca sa curat si traseele dintre distirbuitoare si ce mai e pe traseu ca armaturi (scot apa iar prin zona de capat (Dreapta) a distribuitorului (unde e conexiunea aia ca de furtun gradina) -cred ca merge…cred.
        8. Ma duc la PDC in sine dar aici nu stiu exact cum fac…ma poti indruma putin? Daca nu, scot iar toata apa din sistem pe la robinetul de siguranta de 3bari de jos , prin acel furtun albastru de sub – in speranta ca ce o fi rau, iasa afara …sau nu stiu 🙂 Nu-s instalator, dar am 2 maini bune si putina logica in cap. Ar fi ok sa pot sa bag si prin zona asta ceva presiune si sa scot pe alta parte…

        Zonele sunt fara actuatoare, sunt deschise permanent. Inclin acum sa cred ca atunci cand se incepe degivrarea apare prima eroare E8 – dar voi studia si asta acum – nu am studiat momentul pana acum.

        Ce banuiesc eu mai exact ca problema este posibilitatea ca niste particule mai maricele (2-3mm) sa se plimbe prin instalatie si uneori sa ajunga la acel flow switch si sa-l blocheze putin pe on sau pe off si pana nu se opreste toata apa si se reia apoi pomparea, nu se duce – si uneori, poate ca nu se duce de fel pe pozitie si trebuie sa dau reset general din switch principal si apoi, cumva merge iar bine –pana iar vine The Rock 🙂

        Scuze de textul lung, dar am zis sa detaliez, ca sa fie mai clar. Multumesc mult, Bogdan.

        Răspunde
  7. Mulțumesc pentru articolul extrem de detaliat.
    Cel mai probabil o sa aleg o pompa de căldură de 6kW, max 8kW, dețin o casa de 120mp P+E.
    Înainte să citesc articolul făceam calculele pentru o pompa de 12-18kW, din simplu motiv că erau trifazate și aș fi consumat echilibrat din faze.
    Rezistenta auxiliara, ar putea fi legată pe o alta faza in cazul pompei Hyundai 6kW monobloc?
    Nu am reușit să surprind,∆t tur/retur poate fi și de 1-2°C?
    Mulțumesc!

    Răspunde
  8. Buna ziua Bogdan.
    Am nevoie de un sfat te rog. Detin o casa de 110 m2 doar parter, Incalzire IPAT, sub placa parter am polistiren extrudat de 5 cm,incalzirea este pe placa cu nuturi cu grosime polistiren de 1 cm(cam subtire) sub nuturi. Izolatie soclu 10 cm extrudat,perti vata bazaltica de 15 cm placa de beton pod cu vata de 10 cm. o sa mai lucrez la izolarea podului.
    Am instalat in 2022 PDC Midea 8 kw de la Romstal( tot tacamul pufer 50 litri cu pompa,boiler acm 200 litri,la incazirea in pardoseala a fost si grup de amestec cu pompa) distribuitor de 13 circuite. In prima iarna am consumat si 1.700 kw pe luna si *inghetam in casa* dupa prima iarna am dedus ca pompa de la grupul de ameste nu era corelata cu pompa de caldura. In fine dupa 2 ierni am gasit blogul vostru.Imi pare rau ca nu am dat de voi inainte sa fac casa.
    Acum am dat afara pufer ,pompe,grup amestec etc. Lucrurile sunt mai bine functioneaza pe doua curbe de 33-34 grade mentinand in casa o temperatura de 22-23 de grade dar totusi un consum de 25-28 kw in 24 de ore pare cam mult in aceasta perioada.
    Am identificat inca o problema ,distribuitorul este la 15 metri de camera tehnica, teava de agent termic de la camera la distribuitor este de pexa 25mm exterior(masurat cu sublerul) probabil interior 18mm. Pefilmarea cand a fost turnata sapa am constat ca sunt in jur de 10 coturi de 90 de grade pe tur si 10 coturi per retur binenteles(zici ca mesterii au facut intrecere cine pune mai multe coturi). Din cate am citit aici coturile de pexa sunt si mai mici in diametru. In camera tehnica tevile sunt de ppr 40mm.
    Acum nu mai pot sa schimb aceaste tevi prin casa.
    Insa ma gandesc la 2 variante :
    1- sa merg cu turul prin pod sa cobor la distribuitor si sa las returul pe traseul
    vechi
    2-sa merg cu ambele prin pod
    Problema este ca traseul se va lungi si mai mult (20m aproximativ) si va avea o urcare/coborare din camera tehnica de 3 metri si o coborare/urcare de 4 metri la distribuitor.
    Intrebarea este daca va aduce vreo imbunatatire semnificativa una din aceste doua variante si daca da ce teava sa volosesc ppr de 40 sau este suficient ppr de 32.
    As dori sa schimb si tevile din camera tehnica sa fie toate cu ppr de 32.
    Multumesc frumos>

    Răspunde
    • 1. Casa e cea care consumă, nu instalația. Pompa de căldură și instalația dau energia cerută de clădire.
      2. Țeavă mai subțire, coturi abrupte la 90°C (pierderi de presiune liniare + locale) nu înseamnă energie termică mai mare dată de compresor. Ci, energie ceva mai mare pentru transportul agentului termic, dar fără legătură relevantă cu căldura cerută de casă.
      3. De ce două curbe? Una mai mare peste zi, una mai mică peste noapte? WRONG! Dar, probabil, nu înțeleg ce înseamnă „două curbe”.
      4. Scopul principal: curbă cât mai joasă de adaptare meteo 24/24h. Cum obțin cea mai joasă temperatură? Prin folosirea curbei potrivite cu asigurarea confortului vrut în casă. Bine, și foarte scump: prin schimbarea finisajului, jaluzele exterioare la geamuri șamd.

      Răspunde
  9. Buna ziua. Am o pompa Hyundai, monobloc de 8kw. Nu imi apare pe controler puterea consumata si COP-ul. As avea nevoie de aceste informatii. E o problema de lipsa componente (dispozitiv de masurare putere) sau e doar de soft?
    As mai dori (daca nu exista o rezolvare la punctul anterior), daca exista, o formula pentru aflarea energiei termice livrate de PDC avand in vedere ca stiu puterea termica instantanee.
    Am reusit sa extrag toti parametri pompei de care am nevoie folosind MODBUS registers.
    Multumesc frumos!

    Răspunde
  10. Salut!

    Am proiectul in desfasurare cu voi, urmeaza in noiembrie sa fac IPAT-ul si sa iau si o pompa de caldura Hyundai 6kW (montata tot de voi).
    Am o problema cu calitatea curentului in zona (Brasov, sat):
    1. e slab des, gen 160 tensiune pe faza (inca nu am un aparat sa masor si celelalte 2 faze sa vad daca e identic si pe celelalte).
    2. pica sau poate pica iarna (chiar si peste 24h).
    Pentru punctul 1 ma gandeam la un releu/dedeman dar pentru punctul 2 la un generator de curent pe benzina/motorina. Am nevoie de putin ajutor cu ce parametri tehnici ar fi relevanti pentru aceasta pompa ca sa stiu ce caut?

    Backup pe gaz nu pot (avize, costuri) iar de semineu/soba nu prea am loc (si nici entuziasm vs costuri/intretinere/utilizare).

    Multumesc.

    Răspunde
  11. energie termică dezvoltată 24h = 116kWh
    COP = 116 : 22 = 5,27
    putere electrică = 22kWh : 24h = 0,92kW
    suprafață utilă 180m² ⇒ 5,11W/m²
    putere termică = 116 : 24h = 4,83kW
    (poză aplicație client Alexandru G.)
    O casă pasivă are vârful de consum 10W/m² util încălzire/răcire.

    Aici m-ai pierdut … sau nu imi este clar cum sunt considerati cei 10w/m2 … Din ce am citit mai sus si din tabel vad ca faci referire la consum ca energie primara ( cea electrica consumata ) raportata la m2. Esti sigur ca acest lucru este corect? Pentru ca in cazul incalzirii / racirii unei case pasive cei 10W/m2 cred ca fac referire la Energia termica pierduta ( nu la primara ca sa o produci ) . Cum consideri daca incalzirea e pur electrica sa zicem si consumi in 24h – 116 kwh electrici casa nu mai e pasiva doar ca sa schimbat sursa de incalzire ?

    Răspunde
    • Zero-energy building

      Passive house

      Nu m-a interesat, nu m-am documentat insistent. Există prea multe standarde legate de case pasive; depinde la care ne-am referi. Într-adevăr, aceeași casă (izolație termică, geamuri, sistem încălzire șamd) poate avea ca sursă de căldură centrală pe gaz = 20W/m², sau pompă de căldură = 4W/m².
      Fără prea multe explicații și calcule de cercetători britanici pentru case pasive, am scris pe site despre consumurile mici ale clienților noștri.

      Răspunde
    • Nu noi facem Hyundai, noi doar vindem, montăm, reglăm. Motanul e făcut de aceeași Midea.

      E cam la modă bătaia asta între tipurile de freon. Apare model nou, călare pe el, heh!

      Un kilogram de freon nou apărut nu înseamnă super eficiență. Super eficiență înseamnă putere potrivită și exploatare potrivită. Noi, bucuroși montăm Hyundai că avea R410a, că are R32, că va avea R290 sau radical din 5.

      Din datele tehnice Motan, observ că sunt sub cele ale Hyundai. Sper ca Midea să nu facă downgrade cu PdC aer-apă Hyundai.

      Răspunde
  12. Am oscilat între peleți și pdc (gaz nu era in zonă). Imobilul este de construcție veche, zona Oradea, reabilitat aproximativ de 10 -12 ani (casa are 2 nivele, independente unul de altul, fiecare are o suprafață de 190 mp iar eu locuiesc la etaj iar parterul e nelocuit-neîncălzit) cu o izolație spre medie: izolație pereți polistiren de 8 cm, în pod între căpriori spumă deschisă de 15 cm, la planșeu între grinzi vată minerală de 25, geamurile 1/3 termopan, 1/3 tripan care au inlocuit in martie geamuri duble de lemn, 1/3 geamuri duble de lemn care se vor înlocui cu tripan.

    Cu toate că am vorbit cu mai mulți instalatori, care în mare parte mi-au recomandat varianta cu peleți, în final am mers pe pdc aer-apă. Decizia finală am luat-o în urma discuțiilor repetate cu Bogdan Craznic de la Sibotherm, care mi-a recomandat pdc doar cu calorifere de fontă sau tubulare ( ipat aveam doar 40 mp și n-o mai puteam extinde). Am aflat de Sibotherm in urma căutărilor repetate pe internet, prin care încercam să găsesc argumente pro pentru utilizarea pdc la un sistem pe calorifere.

    Capacitatea pdc a fost stabilită pe baza unui calcul amănunțit care a avut în vedere o groază de detalii ale construcției ( izolație, suprafețe construite și vitrate, tip cărămidă, grosime fosne pod, balcoane, poziționare imobil etc).

    Pompa este aer – apă de 12 kw Hyundai (cumpărată de la Sibotherm în 2022 cu aproximativ 23.000 lei), merge pe o instalație de 40 mp încălzire pardoseală și restul pe calorifere tubulare Cordivari supradimensionate. Pentru ACM am montat un boiler cu pdc 150 l Ariston Nuos, cumpărat online cu aproximativ 4.000 lei . La ipat aveam GPA care a fost scos. Pentru a nu pierde garanția la pdc am montat totuși butelia de egalizare cerută de producător.

    În casă ne-am mutat pe 14.04.2023 și până pe 14.04.2024 am consumat 4.829 kw, potrivit unui contor de curent dedicat. Temperatura între 21,5-22,5 C prin utilizarea curbelor de căldură. Nu am depășit pe tur 42 de grade. Până la jumătatea lui ianuarie am mers pe curbele de la ipat, iar după am trecut pe curbele de la calorifere și ulterior iar pe curbele de la ipat.

    Eu sunt mulțumit de alegerea făcută și pot să spun că etapa cea mai importantă în alegerea soluției de încălzire este consultarea tehnică temeinică. Spun asta în condițiile în care, spre exemplu, toate ofertele primite de la vânzători mi-au propus pdc-uri supradimensionate de 14, 16 sau 18 kw, de multe ori doar pe baza suprafeței casei și grosimii izolației.
    Eu m-am oprit la Sibotherm pentru că am avut cu cine discuta pe îndelete cu privire la toate întrebările pe care le aveam. Și în prezent, dacă am o nelămurire, trimit un mail și mi se răspunde.

    Răspunde
    • Uau, Sebi! Mersi mult pentru mesajul detaliat. Cred că este util celor care caută o soluție de încălzire (chiar răcire prin radiație, agent înaltă temperatură) într-o casă renovată, fără posibilitate de încălzire în pardoseală (IPAT).

      N-am cum să uit proiectul – heh! – din moment ce ne-am plafonat doar pe IPAT. Cum spuneam în conversațiile noastre: lumea dă o groază de bani pe sursa de căldură, sfidează maxim corpurile de încălzire. Într-adevăr, caloriferele tubulare Cordivari (radiatoare, într-adevăr) au costat „o avere”, peste 20.000 lei; dar, pare-se, investiție justificată și cu rezultate excelente = pompă de căldură (PdC) + calorifere sub 10.000 €. Alții dau peste 10k € numai pe PdC, apoi montează caloriferele (convectoare) de tablă (de 2 bani cum le spun io prin site). Of!

      4829kWh/an mai mult decât elegant pentru o casă de aproape 200m².

      Mersi încă o dată pentru feedback. Ne vedem aici sau pe mail oricând.

      Răspunde
  13. Salut Bogdan, ce îmi recomanzi sa fac? Am un Hyundai 12kw split trifazic pe care îl folosesc doar pentru încălzirea casei, acm-ul îl fac cu un boiler cu PDC incorporata separat. Ce ma sfătuiești sa fac cu PDC Hyundai, sa las pe minim și ea pornește câteodată pompa de recirculare? Sau sa o scot din priza pana la toamna. Mai ales ca nu mai pornește pe încălzire la ce temperaturi avem afara. Are ceva dacă ea va rămâne deconectata o perioada lunga? Și aici ma refer și la instalatia ipat, ne mai circuland apa prin instalație, ce ma sfătuiești sa fac? Mulțumesc de ajutor.

    Răspunde
  14. Buna ziua,

    Va rog daca puteti sa-mi spuneti daca conectarea traseului frigorific la Hyndai split 6Kw se face clasic ca la aerul conditionat prin bercuire teava sau prin lipire cu flacara (cam asa se intelege din manualul de instalare ca ar fi prin lipire cu flacara).

    Multumesc.

    Răspunde
  15. Buna seara,
    Am o situatie poate putin diferita sau poate doar eu cred asa.. sunt utilizator de scaun rulant (0 pasi facuti de 6 ani).. am construit o casa parter de 100mp cu scopul de a ma descurca cat mai bine independent(scriu aceste detalii pentru ca cred ca conteaza si la capitolul de incalzire sa-mi fie accesibil fizic si financiar sustenabil)..
    In viitorul apropiat planuim montajul ipat (probabil viitor client sibotherm-casa este la 10 km de Cluj-N).. nu stiu care ar fii solutia mai ok gazul sau pdc.. am gaz la poarta si am o intelegere cu vecinul a cui e conducta ca acum m-as putea racorda daca il despagubesc cu 200 Euro plus costurile de racordare firmei+delgaz.. estimez ca in total as ajunge undeva la 8000-9000Ron cu gazul in curte la 25m distanta de camera tehnica..nu stiu cat ar fii conducta pana acolo +ctgaz dar presupun sub sau pana in 20.000Ron . Diferenta pana la 30.000ron (PDC plus ACM) si frica de complicatie (conteaza foarte mult orice detaliu mic) plus raport cost garantie neechilibrat si faptul ca nu stiu daca ar fi accesibil fizic ca si manevrare-intretinere..alt gand care ma framanta ar fi ca daca pdc e cu probleme sunt singur nu si in cazul retelei comune de gaz.

    Răspunde
  16. Salut!
    Ce izolatie imi recomanzi astfel incat sa ma incadrez la o pompa de caldura cat mai mica (6kw)? Casa o sa aiba ~130 mp utili, parter/etaj (~80 amprenta).
    Eu ma gandeam la 20 cm EPS pereti, 30-35 vata/polistiren peste planseu etaj, 10 cm XPS fundatie, 10 cm XPS sub placa parter si inca vreo 5 cm XPS sub IPAT. Ar face fata daca folosesc PDC doar pentru incalzire/racire iar pentru ACM merg pe boiler separat?

    Răspunde
    • Eu propun EPS 15cm. Oricum, observăm că pierderile prin geamuri (deși moderne, de calitate, dar cu suprafețe prea mari) sunt peste 50% din pierderile prin întreaga anvelopă.
      La fel, observăm că beneficiarii noștri insistă pe grosimi de 20cm și vată, nicidecum EPS (sau XPS). Nu, nu aș sugera vată de 20cm, ci jaluzele verticale exterioare. Dacă sunt și izolate termic = better.
      De asemenea, propun copertine pe tot peretele de la S, S-V, nu doar peste geam = super ok vara (insolație și efect de seră îndepărtate ambele-două).
      Izolații termice

      Răspunde
    • Nu pune izolatia sub placa fundatiei .
      Pune toata izolatia pe care esti dispus sa o pui 15cm EPS 150 / XPS sub shapa , si peste placa fundatiei .
      Iti pot trimite studiu facut cu HTFlux ca pierderea de energie termica e mai mica asa decat daca o pui sub placa fundatiei.

      Răspunde
  17. Ar trebui sa faci chiar pe prima pagina , cand se deschide site-ul Sibotherm :
    Noi ( Sibotherm ) propunem ( recomandam ) :
    1. Unde nu este gaz : Pdc cu IPAT + Boiler cu PDC Incorporat
    Sau conform calculelor de amortizare : Ctgaz Instant cu IPAT + GPL .
    2. Unde este gaz : Evitati PDC !!!
    Propunem Ctgaz ( cateva modele ce propuneti ) cu IPAT , fara GPA , fara Butelie egalizare , fara pompa exterioara , fara Boiler extern . Doar Ctgaz Instant de 24kw .
    Evitati panouri solare ACM , evitati panouri fotovoltaice etc .
    Scrie pe site : Ariston Genus One+ cod 3301779 : 35kw = Pmin 2kW – Pmax 35kW , adica moduleaza pana la Pmin = 2kW . Corect ?
    Dar INCA ( totusi ) pe site recomanzi : Ctgaz = 24kW !!!
    De ce nu recomanzi Ctgaz 35kW cu Pmin = 2kW ? Din moment ce poate modula pana la 2kW .
    Alta propunere : pentru cine doreste boiler ACM extern , propunem Ctgaz Instant ( NU SYSTEM ) + Boiler cu serpentina marita ( NU Hydrotank )
    Si exemplu de schema : CTgaz + Boiler extern cu serpentina marita , cu senzor de temperatura cu afisaj digital programabil , de precizie mare si hysterezis de 1C ( sa ce altceva propuneti )
    In felul asta lumea ar intelege mult mai usor ce are nevoie , si nu citeste 5 ani site-ul , fara sa inteleaga nimic .

    Răspunde
  18. Ai facut calcul de amortizare si rentabilitate : CTgaz GPL versus ( PDC Incalzire + Boiler cu PDC ) ?
    Adica , in cat timp se amortizeaza diferenta de pret mai mare al kwh la GPL fata de pretul de investitie al ( PDC Incalzire + Boiler cu PDC ) colaborat cu COP mai mare la combinatia de ( PDC + Boiler cu PDC ) ?
    Cu preturile din Mai 2024 , de cati ani / luni e nevoie pentru amortizarea ( PDC Incalzire + Boiler cu PDC ) fata de CTgaz cu GPL ?
    Stiu , imi vei zice : sa nu optimizam sursa de incalzire ci sa scadem necesarul termic . Corect .
    Iti dau 100% dreptate . Cea mai buna investitie ii in scaderea consumului !!!
    Adica sa avem kwh/m2an cat mai mic posibil : NZEB sau Casa Pasiva !

    Răspunde
  19. Stiu ca nu esti adeptul acumularii , nici boiler de ACM, nici puffer pentru incalzire IPAT .
    Deci sa inteleg asa : acolo unde nu este retea de gaz recomanzi :
    PDC aer-apa cu invertor ( NU ON/OFF ) fara boiler de ACM , fara puffer , direct la IPAT doar cu pompa interna , pentru incalzire ( cu adaptare meteo , fara termostat intern )
    Iar pentru ACM recomanzi CTgaz instant pe GPL .
    PDC poate comanda Ctgaz ( ca si un termostat ) atunci cand e mai rentabil pe GPL ? ( in functie de COP si pretul energiei electrice si a GPL=ului ? )
    Trebuie o automatizare speciala care sa decida cand e mai rentabil pe PDC si cand pe Ctgaz cu GPL ?

    Răspunde
    • Luk, în Europa sunt interzise pompele de căldură aer-apă fără inverter, excepție cele destinate numai preparării de apă caldă. Pompele sol/apă-apă încă pot fi fără inverter în Europa.

      Clienții noștri cu IPAT au COP-uri de peste 2,5..4°C chiar la -20..-10°C; deci, CTgpl rămâne doar back-up pentru încălzire: în caz de avarie PdC; mai frig de -20°C. Nu știu automatizare care decide, ci omul trebuie să facă o aritmetică de clasa a 2-a: preț curent, preț GPL, COP. Probabil, va exista (există deja dar nu știu eu încă) automatizare în care să băgăm prețurile energiei (curent, gaz, GPL) și să-i spunem să comute automat de pe o energie pe alta.

      Apa caldă o propunem prin boiler cu PdC proprie monobloc, nu prin CTgpl.

      Răspunde
      • Dar asta inseamna ca : pentru incalzire PDC mica monobloc.
        Pentru ACM : boiler cu PdC proprie monobloc ?
        Adica NU atasam un boiler la PDC de incalzire ?
        Ci doua aparate distincte ? PDC incalzire + boiler cu PdC proprie monobloc ?
        Asa e cel mai rentabil ?

        Răspunde
        • PdC1 = doar încălzire, răcire.
          PdC2 = boiler cu PdC proprie monobloc (nu split).
          E varianta cea mai ieftină ca achiziție, montaj, cea mai bună eficiență (PdC va încălzi cu temperaturile cele mai mici = COP maxim; PdC-boiler e construit pentru preparare acm cu serpentine non imersată în apă), vara PdC1 rămâne pe răcire permanent fără a comuta pe încălzire apă caldă, durată de viață mai lungă etc.

          PS
          Te rog, trimite doar un mesaj pe zi. Voi răspunde și celorlalte mesaje în câte o zi.

          Răspunde
  20. V-am citit cu plăcere blogul despre PDC.
    Va cer un sfat poate imi răspundeți cand aveți timp.
    Am construit o casa P+M 135 m utili, incalzire uponor, aproximativ 1000 m teava de 16.
    2 distribuitoare de 8 circuite fiecare fara GPA sau alte pompe.
    Alimentare distribuitoare teava PExAl 25.(cred ca cam mic diametrul, am aflat tarziu)
    Am cumpărato PDC monobloc 4.1 8 kw, aer apa de la Clivet
    Vana 3cai pentru ACM de la Danfoss
    Filtru antimagnetita.
    Boler cu serpentine marita de 200 l.
    PDC va veni montata la 3.5 m distanta de distribuitorul de la parter si la 12 m lungime, 3 m inaltime fata de distribuitorul de la etaj.
    In condițiile acestea recomandați sa merg doar pe pompa de recirculare din PDC, fara alta pompa si butelie egalizare?
    Multumesc mult de un eventual răspuns.

    Răspunde
    • Înălțimea nu e un dezavantaj pentru pompa de circulație, dimpotrivă, chiar va fi ajutată de efectul de termosifon (deloc relevant, într-adevăr).
      Diametrul țevii n-ar fi o problemă, ci fitingurile (coturi, teuri, adaptori), mai ales că sunt cu sertizare. Mă aștept să fie eroare de fluxostat. Dar, rezolvabilă cu o supapă de presiune diferențială, montată pe bypass tur-retur principale PdC Clivet, după de vana cu 3 căi a boilerului. Diametru de 3/4” va fi ok. Să fie de la 0,1 bari. Honeywell are preț ok, sunt ok tehnic.

      Răspunde
      • Mulțumesc de răspuns. Nu am absolut niciun cot, reava pex de 25 care alimentează distribuitoarele e dintr-o singura bucata, am încercat sa nu fac coturi de 90 grade(oricum e foarte greu sa aduci teava pex al de 25 la 90 grade.
        Ieșirea tur retur din pompa e de 11/4, am luat 2 racorduri flexibile de 11/4 care ajung pana in CTh. Turul vreau sa il bag direct in V3C care e tot de 11/4. Am luat si 2 vane antiinghet. Tarziu am citit pe blog ca aveam varianta cu un UPS…

        Răspunde
  21. Bună ziua,
    Deși am citit in ultimele zile toate articolele de pe acest site, încă nu ma pot hotărî in privința alegerii sistemului pentru preparare acm. Pentru încălzire sigur o să aleg pdc monobloc in condițiile in care casa are 132 mp utili (P+E) cu 20 cm eps grafitat la exterior și peste placa de la etaj același eps dar 40 cm și peste tot IPAT, dar aș avea nevoie de un sfat legat de alegerea intre ctGPL sau boiler cu PdC pentru acm (în condițiile in care nu am gaze trase la poartă). Iar in cazul boilerului cu PdC sa fie unul singur in camera tehnică și eventual sa îi pun pe sistem o pompa sa recircule apa calda. Bucataria și baia de la parter au pereți comuni cu C.T. iar baia de la etaj e deasupra celei de la parter, deci relativ trasee scurte de la boiler.
    Casa este in Suceava (dacă are vreo relevanță).
    Mulțumesc anticipat, și apreciez enorm toate informațiile foarte utile pe care ni le puneți la dispoziție in mod gratuit.

    Răspunde
    • Of! Mulți clienți ne întreabă: boiler-cu-PdC sau CTgaz pe butelie GPL? Chiar acum lucrăm la aceste calcule. Fără aceste calcule, aș alege PdC mai ieftină, boiler-PdC și CTgaz. Boiler-PdC sau CTgpl poate fi cumpărat/ă (montat/ă) după regenerare buget.

      Boiler-PdC este foarte eficient; CTgpl înseamnă backup și pe super ger (-30°C), și când PdC ar fi defectă. Ce să alegem!? Va fi un text pe site după calcule.

      Răspunde
  22. Salutare Bogdan! Am cautat pe site si nu am gasit nicio informatie despre cum am putea noi ca useri finali (curajosi si neinfricati) sa actualizam softul din PDC Hyundai.
    Eu am de ex un monobloc de 6kw cumparat in septembrie dar montat si instalat in noiembrie la final, dar fara PIF pt ca puffer (din vina ta – a se intelege #pamfletul). Si se pare ca nu am o functionalitate basic acum cu noul update, si anume ANALIZA ENERGIEI… unde vedem si noi ca tot omul un COP mai usor, un consum si un KW termic produs etc etc…la mine nu apare nimic dupa SN.

    Asadar, se poate sa fac cumva, fara sa sun pe la BSS, sa imi “trag” si eu softu’ nou? Mersi fain pentru raspuns!

    Răspunde
  23. Salutare. As avea o intrebare, as dori sa modific la o PDC split 12KW, ca pompele suplimentare de recirculare actuale, instalate de cei ce de la Romstal sa nu mai primeasca comanda ON-OFF de la termostatul de ambient ci direct din PDC cand ddicteaza PDC-ul. Am trecut-o pe curbe meteo si vreau sa scot si actuatoarele si termostatele – am facut deja cateva zile de teste si e mai ok, insa ca sa poata merge ok, a trebuit sa pun termostatele pe 28 gr ca sa fie mereu ON pompele de recirculare. Am trecut de la 45 temp pe tur (am si butelie 50L – dar fara grup de amestec), la curba 3 momentan pana inteleg cum merge si poate ajung spre 5. Consuml deja a scazut cu 15-20% dupa 3-4 zile.

    Stiu ca ai tot zis pe aici ca e suficient de mare pompa ei interna, dar deja am facut asa traseul si pana prin vara nu ma bag la modificari. Casa e de 145Mp utili, P+1E si PDC e pusa la un semi-demisol. Deci are de pompat in sus spre 7-8M.

    Deci in concluzie, as dori sa stiu firul ce comanda pompele mele extra, pot sa il leg sau nu sa imi declanseze PDC pompele cand e si ea pornita si e nevoie? Sau tot asa va trebui sa functioneze, comandate de termostat. Lasandu-le 24/7 la 50W ora se aduna ceva consum x 2 buc. Mersi

    Răspunde
    • Varianta A
      Atenție! PdC și CTgaz pornesc pompa de circulație o dată la 24 ore pentru evitarea blocării ei (anti gomaj). Lăsăm aparatele alimentate cu curent și le oprim numai din butonul de ON/OFF (și iarna, și vara).
      PdC și CTgaz au program de anti îngheț. Trebuie să fie alimentate cu energie electrică (CTgaz și cu gaz), să nu aibă erori, puse pe OFF. Este varianta cea mai economică.
      Varianta B
      PdC și CTgaz pot fi setate cu temperatura agentului termic pe 20°C. PdC Hyundai trebuie setată pe modul Vacanță departe; Meniu/Opțiuni/Vacanță departe.
      Varianta C
      Interfața PdC poate fi folosită ca termostat. La CTgaz poate fi legat un termostat provizoriu (ori de care). Temperatura apei poate fi adaptată meteo pentru temperatura setată pe termostat; sau fixă minimă ⇒ temperatura din casă poate scădea sub cea reglată pe termostat (depinde de termoizolație, temperatura de afară).

      Răspunde
  24. Buna ziua.
    In zona care locuiesc nu sunt gaze si doresc sa montez o pompa de caldura. Casa are 90mp (nu are etaj), incalzirea va fi in pardoseala. O pompa de caldura imi poate da si apa calda la robinet fara sa am boiler? Intreb pt ca nu cunosc. Pe langa acea unitate de exterior mai trebuie si altceva pt a avea si apa calda? Ce marca si kw imi recomandati pt spatiul respectiv? Ce consum de kw as avea pe luna?
    Multumesc.

    Răspunde
  25. Bună ziua.
    Am PDC de 12 kW, pt. o casa de 224 mp. izolată rezonabil(15cm vată pereți, 15 pod , acoperiș cu țiglă, geamuri tripan), și am instalat și un puffer de 100 l. cu senzorul pus după robinetul de tur. Dacă las pe automat PDC nu se oprește, și cum ar trebui să procedez ca să evit pufferul? Mai programez manual pornire și oprire, dar nu cred cà pot bate adaptarea meteo. În instalatie am cam 210 l. apă.
    PDC Nibe sol-apa 1145.
    Mulțumesc.

    Răspunde
  26. Salutare!
    Pompa midea ecoheat 8 kw, 115 mp, incalzire pardoseala, Jud Ilfov.
    1. Putem afla din meniul pompei de caldura Midea ecoheat cate porniri are compresorul într-o perioada de timp?
    2. La punctul 3.7 (t interval H 5 min.) se refera la intervalul minim dintre pornirile compresorului în timpul incalzirii (ex. daca 3.7 este setat la 30 min iar compresorul se opreste deoarece s-a atins temperatura setata de curba iar in 10 minute scade temp iar pompa da comanda sa porneasca compresorul, el va porni abia dupa 30 de min deoarece parametrul 3.7 este setat la 30 de min.)?
    3. Avand in vedere ca in momentul de fata am setata pompa pe curba 7 iar casa este nelocuita si temperatura in casa este cea dorita de 21 grade, la ce valoare recomanzi sa se seteze acest parametru pentru a prelungi durata de viata a pompei (pentru a evida pornirile dese ale compresorului).
    Sper ca s-a inteles.
    Multumesc.

    Răspunde
    • 1. Din ce-mi amintesc, nu vedem niciunde numărul de porniri.
      2. Da, dar nu ne mai lasă să intervenim; este 5 minute și gata.
      2. Pe 65°C, nu se va opri niciodată peste iarnă. Dar, și factura merge vertical în sus. Dacă e vorba de casă nelocuită, aș lăsa pe modul Vacanță departe sau, pur și simplu, pe standby că are program anti îngheț.

      Răspunde
      • Nu am inteles „pe 65 de grade nu se va opri niciodata peste iarna”, pompa merge pe curba 7 iar temp pe tur e cam la 30 grade. De asemenea o tin pe curba pentru a ii testa iarna asta modul de functionare cel mai optim, avand in vedere ca nu am nici puffer nici grup de amestec nici vas de expansiune iar toate circuitele sunt deschise, urmand ca de la anul cand montez si parchetul sa i fac si echilibrarea hidraulica. Apa calda menajera o fac cu un bolier separat cu pompa de caldura.
        Cu respect.

        Răspunde
  27. Salut! Cred ca nu exista informatia asta pe site sau poate nu am cautat eu suficient de atent. Daca am instalat o pompa de caldura in regie proprie ( achizitionata de la voi, monobloc in cazul meu) pot sa o folosesc inainte de momentul in care vine inginerul sa imi faca PIF? Adica cum pot testa daca totul functioneaza cum trebuie? Sa ma asigur in prealabil daca voi avea erori de fluxostat, sa fac reglajele IncPard si avand in vedere ca e si sezonul rece sa incalzesc casa pentru lucrari interioare. Multumesc anticipat!

    Răspunde
      • Salut! Am primit fără probleme PIF-ul și va mulțumesc pentru asistența acordată în instalarea PdC. În prezent, pompa funcționează pe curba 8 și este un pic prea cald în casă, dar am încredere că odată cu punerea în funcțiune a instalației de ventilare centralizată, situația se va îmbunătăți. Am remarcat o diferență între consumul indicat de panoul de control al pompei de căldură și contorul dedicat PDC (Finder 7M2482300210). De exemplu, citirea de astăzi, la o lună de la instalare, este de 240,9 kW pe contor, în timp ce panoul de control indică o valoare foarte optimistă de 188 kW, ceea ce reprezintă o abatere de 28,13%. Încerc să obțin o evaluare a performanței sistemului de încălzire prin comparație cu valorile postate de alți beneficiari pe blog și doresc să știu dacă aceste valori provin de la controller sau de la contoare dedicate PDC.

        Răspunde
      • Anterior am uitat sa trec porecla si emailul 🙂 . Crezi ca eroarea de citire intre cele doua contoare este un rezultat al firmware invechit? Ar trebui sa fac un update firmware din controller? Din ce cunosc Finder sunt printre cei mai buni producatori de sisteme de automatizare si contorizare, de aceea i-am ales pe ei. La putere PdC este legata astfel : cleme de distributie -> RCBO 40A/30mA curba B tip A (AD940J) -> Contor (Finder 7M2482300210) -> PdC. Am sa urmaresc peste cateva citiri daca eroarea se mentine ca valoare. Eram curios de provenienta datelor din tabel pentru ca si 10% diferenta intre citiri este foarte mult, nu mai spun de 28%.

        Răspunde
  28. Salutare Bogdan!
    Mă bucur că am dat de site-ul tău… păcat că abia acum 🙂

    Pe scurt situația mea:

    Zona Constanța. Casă achiziționată în 2021 (construită în 2020), SU 200 mp (inclus 30 mp garaj cu un calorifer), p+e, acoperiș terasă, izolatie 10 cm polistiren, geamuri tripan montaj clasic.
    Încălzire în pardoseală, Purmo, 1 distribuitor + GPA pe fiecare etaj cu 10 circuite parter și 10 etaj, termostate în fiecare cameră… probabil pas de 10 cm.

    Sunt fericitul posesor al unei pdc Hyundai monobloc 12kW din primăvara lui 2022. (așa a fost recomandarea vânzătorilor) + puffer acumulare 100 l + încă o pompă montată după puffer. Citind pe site-ul tău constat că ar fi mers fără probleme și una mai mică… acum asta e!

    Pe lângă asta am pus și panouri solare (de ce? așa am crezut atunci că e bine) + boiler 200 l, 2 serpentine.

    Acum cred că sunt în situația ”m-am legat la cap fără să mă doară” 🙂

    Pdc face și ACM și încălzește serpentina superioară iar panourile solare încălzesc serpentina inferioară. Din mai până în octombrie e ok… nov – aprilie nu e ok.

    După cum ți-ai dat seama, pdc am folosit-o în cel mai rău scenariu:
    cu automatizare, cu temperatura tur între 40-45 grade.

    Cifrele pe iarna 22-23 au fost următoarele:

    Consum electric (doar încălzire, fără ACM): 4.870 kWh
    Încălzirea produsă: 15.104 kWh (practic atât a cerut casa)
    Temperatura medie pe tur: 41 grade
    Temeratura medie în camere (termostate): 24.4 grade – confort pt fetele din casă 🙂
    COP mediu: 3.4
    Temperatura medie exterioară: 8.64 grade; cel mai frig în februarie cu media de 4.79 grade … cel mai slab COP l-am avut 1.93 la -2 grade

    Bun… acum întrebările 🙂

    1. Vreau să trec pe curba climatică… din ce am citit pe site-ul tău în ultimele 3-4 zile, ar trebui să renunț la GPA… corect? Ce altceva ar mai trebui să fac ca să funcționeze curba climatică (în afară de setările pdc)?

    2. Având în vedere pufferul de 100 l existent… mai tb făcută echilibare hidraulică?

    3. Ai idee dacă și cum pot folosi ACM doar cu PDC + boiler, având în vedere că nu încălzește decât partea de sus a boilerului… dar nu f multă cantitate (cred că cca 50 l – insuficienți pt 4 persoane) deoarece e doar serpentina superioară.
    Acum am butelii propan la ”vechea” Ariston de 24 kW și așa prepar ACM pe timpul iernii.
    Sau mai bine rămân așa? Cu butelii pe timpul iernii și vara cu panourile solare + pdc

    4. Nu am folosit răcirea în pardoseală… google spune că ar apărea condensul… și nu aș vrea să stric ceva. Tu ce recomanzi?

    Mulțumesc anticipat!

    Răspunde
      • Mulțumesc pentru răspunsuri!
        Erată: Am vrut să scriu pdc Hyundai monofazată 12kW, ea fiind split. 🙂

        Revin cu o întrebare referitoare la puffer:

        Din experiența ta, pufferul va influența pozitiv sau negativ exploatarea pdc pe curbă climatică? Adică e mai bine să modific instalația și să elimin pufferul și pompa de pe tur?

        Mulțumesc!

        Răspunde
      • Mulțumesc pentru răspuns!

        Am citit mai multe despre puffer și am înțeles că, dacă PDC e supradimensionată (cum cred că e cazul la mine) atunci existența pufferului m-ar ajuta primăvara/toamna.
        Corect?

        Sunt în teste acum:
        -Am deconectat pompele de pe GPA.
        -Am făcut o primă echilibare hidraulică.
        -Am pus termostatele să ceară 30 grade.
        -Am setat curba climatică 1 – unitatea exterioară e pe Sud și implicit și senzorul.

        Rezultate:
        – am căldură în casă… ura!!!
        – debitul e undeva sub 1l/minut (pompa după puffer setată pe minim)
        – la curba 1 temperatura apei pe tur e 33 grade, ceea ce asigură confortul familiei
        – la parter, unde am living-ul + bucătăria open și gresie pe jos e mai cald decât la etaj unde, în dormitoare, am parchet. Voi face echilibrarea termică.

        Întrebare:

        1. Dacă am dormitor pe nord, mai friguros decât celelalte, fac echilibrare termică. Aici sunt 3 circuite.
        Las doar 1 deschis maxim? Sau pe toate 3?

        Mulțumesc anticipat!

        Răspunde
  29. Salutare.
    Am o pompa de caldura midea de 8 kw iar presiunea in compresor este de maxim 1960 kPa (9.9/ p1 presiune compresor), ai idee daca poate fi o problema avand in vedere ca alti utilizatori au presiunea de 3000, 4000 kPa cu aceeasi pompa? De asemenea pe circuitul frigorific dintre unit ext si unit int se aude un zgomot ca de „circulatie agent frigorific”, nu stiu daca este normal.
    Mentionez ca pompa este pornita de aproximativ o luna de zile si functioneaza pe curba 8 doar pt incalzire in pardoseala.
    Multumesc.

    Răspunde
    • 1500..2000 kPa = foarte ok. La clienții noștri nu am observat presiuni mai mari de atât. Oricum, nu e concurs de presiuni.

      Zgomotul poate fi de la o țeavă strangulată, un cot abrupt; nu știu ce să spun.

      Curba 8 este cea mai economică dintre cele presetate, deci ok. Curba 9 poate fi personalizată, mai înaltă sau chiar mai joasă (economică) față de 8, depinde.

      Răspunde
  30. Buna ziua,
    Am o PdC Hyundai 10kw split, ipat cu 14 circuite fara actuatoare, functionare pe curba meteo.
    Poate fi marit/fortzat debitul pompei de recirculare(in cazul meu SHIMGE)? La inceput(acum o luna, cand am pornit-o) era undeva la 0.6-0.58mc/ora. Zilele trecute, am mai deschis din debitmetre la cateva circuite, si in loc sa creasca, a scazut la 0.50mc. Am oprit si pornit PdC si e la 0.54mc/ora. La „boot-are” pleaca cu 0.86 si, in cateva secunde, se stabilizeaza la 0.54. Ma deranjeaza ca nu pot stabiliza debitele pe circuite, daca mai maresc pe 1-2 circuite, scade pe altul, dar scade si debitul pompei.
    Multumesc !!

    Răspunde
    • Eu tot repet pe site: NU E CONCURS DE DEBITE! Pompa de circulație din Hyundai e modulantă, variază turațiile în funcție de delta t = tur – retur = cca 5°C. Și, da, cam așa au toți clienții noștri, 0,6..0,8 m³/h indiferent de mărimea casei, 80..480 m². Rar, debitul poate fi 1..2 m³/h, deloc important.

      Poți regla pompa de circulație pe turație fixă cu DIP switch-uri. Vezi manualul.

      Răspunde
      • Salut,bogdan! Craciun fericit! Am si eu o neclaritate referitor la debit..nu sunt cunoscator , poate ne zici mai ‘babește’ , daca obtii un deltaT mai mic decat5, de exemplu 2, consumul pdc nu va fi mai mic? Ma gandesc la obtinerea unui deltaT de 2 prin marirea debitului pompei de circulatie. Astfel daca vom avea un debit mare, 1. deltaT va scadea? 2.consumul pdc va fi mai mic?

        Răspunde
        • Temperatura de tur contează, într-adevăr. Tur 25 și retur 20°C = 22,5°C media. Aș putea merge cu 23 pe 22°. Aș spune COP-ul va fi cam același, în plus vei consuma energie electrică 90W cu pompa de circulație. Poți seta din DIP switch-uri turație fixă, pompa va consuma permanent 90W, cam mult aș spune. Unii clienți consumă prin sept., oct., martie, aprilie 100..200W pentru încălzirea casei. Deci, 90W înseamnă ceva.

          Răspunde
  31. Salutare.Am montat o Pdc Hyunday de 6 KW în paralel cu o CT Gaz 24 KW pentru 115 mp de IPAT ,casa mediu izolata termic P+E.Dupa cum ziceam în vară, ACM face CT Gaz și încălzirea PDC.Am un termostat de ambient care comanda pompa de caldura la care nu am renunțat din pricina CT Gaz care ar trebui sa pornească la -5 grade.Am scos capurile termostatice de pe distribuitoare și am setat pompele de pe distribuitoare la turație minima,deoarece au fost doua erori E 8 după pornire PDC .Acum e totul ok de vreo luna,fără erori.Merg pe curba 4 de adaptare meteo,cu termostatul ambient setat pe 25 grade,în casa temperatura oscilând între 21 și 22.5 grade.Superrr…Nu am setat 22 tocmai pentru ca pompa sa nu se opreasca.Cand am incercat cu termostat la 22,pompa se oprea cateva ore,confortul scadea,consumul crescand pentru a aduce apa pe tur de la 20 la 30 de grade.Singura nedumerire e legata de faptul ca pompa functioneaza permanent ,compresorul se opreste doar când temperatura de tur e egala sau +1 grad decât returul sau cand degivreaza.Pompa de circulație și pompele de pe distribuitoare merg mereu.
    Concluzie și întrebare,va rog: e bine sa meargă aceste pompe continuu și compresorul aproape la fel?24 din 24?
    Mulțumesc frumos.

    Răspunde
  32. Salutare Bogdan. Am mai scris aici cateva intrebari si mi-ai raspuns.
    Printre altele am intrebat de supapă diferențială de presiune pt PDC. Am ajuns la instalare si tot ce am gasit pe net este de 3/4” – si eu as vrea de 1” – dar poate ca nu e cazul sa fie de 1”. Pompa este Hyundai 6kw monobloc si are racordurile de tur si retur de 1”. De aceea am zis ca poate ar fi ok 1” in loc de 3/4.
    Eu am gasit asta : Honeywell Resideo 0.1-0.6 BAR 3/4”. Ai avea alta recomandare?

    Alta intrebare daca ma poti indruma. Ai zis in blog ca nu vezi necesar filtru anti magnetita si sunt de acord cu asta. PDC e doar ipat (fara ACM), si nu as vrea sa il pun nici eu – oare cei de la service vor comenta daca e doar incalzire? Deci fara sanse de “fer” – racordurile fiin toate pe PPR + alame ici colo si inox.
    Mersi!

    Răspunde
    • Supapa nu trebuie de 1”, e ok cea găsită de tine.
      Pe filtru antimagnetită nu l-am trecut în top pățanii, deci n-are nicio treabă service-ul că nu există.
      Omul dă o grămadă de bani pe PdC, o folosește pe ce are chef: doar încălzire, doar răcire, doar apă caldă. Hmm! Zice careva Omule, fă căldură și vara că altfel nu te las să faci apă caldă!? Pompa de căldură e a omului, nu a service-ului.

      Răspunde
  33. Te salut cu respect Bogdan
    Ai pus un tabel cu puteri kw Hyundai, iar la pompa de 6 kw monobloc, la punctul 4 (+15/25) unde temp exterioara e de 15 grade și cea de pe turul încălzirii în pardoseală e de 25 grade, puterea pompei de căldură este de 2.81 kw și ai scris că nu e ok. și acuma vin întrebarile și nelămuririle mele:
    1.De ce consumă așa mult și ce e de făcut?
    2. Asta este consumul minim al pompei când este așa cald afara?

    Răspunde
  34. Buna ziua!in acest moment am montata o PdC Hyundai, 16kW, trifazat, monobloc.
    Am o problema insa, nu imi comuta automat de pe incalzire pe preparare acm, fara program creat. Se poate face o setare care sa faca switch-ul intre modurile de functionare automat, in functie de temperatura ACM, fara a crea program specific pentru asta?

    Multumesc anticipat!

    Răspunde
    • Multumesc de raspunsul rapid!
      Am setat si la orar cu aceasi temperatura, deci tind sa cred ca nu este asta. Am verificat sa fie si cu prioritate preparare ACM si asa a fost setata de la inceput, deci nici asta nu e problema. Porneste doar daca o pun eu pe modul ACM RPD. Senzorul citeste temperatura corect, deci nici senzorul nu e de vina. In schimb la switch-ul 4 am pinul 3 dat pe ON, sa fie de aici problema?
      In aceasta seara am programat orarul pe toata noaptea sa bage si incalzire si preparare acm, setate de la 00:00 pana la 23:50, ambele, sa vad daca functioneaza.
      Revin maine cu un raspuns!
      Multumesc!

      Răspunde
  35. Salut Bogdan. Te rog ajută-mă sa ma lămuresc ca nu îmi dau cu seama nici cum, chiar dacă nu e complicat. Am o PdC Hyundai 12kW split trifazic și cu rezistenta de 9kW, bănuiesc. Spune-mi te rog exact ce cablu trag pentru unitatea interioara, și ce siguranță pun, și la fel pe exterioara. Ca nu mai știu ce și cum. Nu știu legat de partea cu rezistența aia, se poate activa sau dezactiva, sau cum e treaba, ca mam pierdut în manual și nu mai înțeleg.

    Răspunde
    • Da, deși au mai tăiat din text, manualul PdC Hyundai e stufos, ne pierdem prin el. Nicio problemă, te voi îndruma aici, prin comentarii, pentru orice întrebare PdC Hyundai.

      Toate unitățile interne au rezistență electrică de 3kW. Poți verifica pe etichetă.
      Cablu unitate externă 400V 5×2,5mm² 14A
      Cablu unitate internă 230V 3×4mm² 18A
      Rezistența se poate dezactiva din setări, Meniu/Opțiuni/Rezistență/OFF. Într-adevăr, nu pot confirma dacă nu pornește, totuși, pentru anti îngheț. Unor clienți le-am setat pe OFF, n-am primit feedback că le-ar fi pornit.
      Dar, pentru super siguranță, dacă vrei să fii sigur că rezistența nu pornește niciodată, poți umbla la DIP switch-uri. Vezi în manual u.int pag. 42: grup switch-uri S1, toate cele 4 comutatoare pe OFF = fără IBH (rezistența), fără AHS (CTgaz). Din fabrică vine cu IBH ON = comutator 3 ON, restul OFF.

      Răspunde
  36. Salut, Bogdan!
    Am achizitionat o PdC Hyundai-split 10kw. Aproape am terminat instalarea, mai am de terminat cateva modificari la instalatia existenta (o instalez in paralel cu o instalatie ct-peleti+puffer 800litri(Oventrop)) incalzire in pardoseala-150mp.
    Vreau sa folosesc curbele de incalzire, unde, inteleg ca ia in calcul temp. exterioara si cea interioara, dar senzorul interior este in controller, iar la split acesta este in unitatea interioara, care este in camera tehnica. Se poate muta sau folosi alt senzor?
    Multumesc !!!

    Răspunde
  37. Salut, Bogdan!
    Spune-mi, te rog, dacă cumpăr o PdC de la voi – chiar aveți prețuri foarte bune – , cum decurge procesul.
    – Ajunge pompa la mine, după ce am achitat factura. Trebuie instalată de firmă autorizată sau poate fi și văru istalatorul care face trebă bună?
    – În oferta voastră am văzut un kit de instalare (la monobloc mă refer). Se poate achiziționa de la voi simultan cu pompa sau trebuie să facă instalatorul un deviz de piese și să le achiziționez de la terți?
    – Înțeleg că la final, după montare, vine contra cost un reprezentant/distribuitor al producătorului de pompe (Black Sea pt Hyundai, dacă am înțeles corect). Pompa poate fi pusă în funcțiune și setată până vine reprezentantul sau trebuie să o pornească el cu agustele sale mânuțe? Cine se ceartă cu el pentru lipsă puffer și alte armături nefolositoare care lipsesc din schemă? Eu, instalatorul, voi?
    – Clivet are un preț similar cu Hyundai la voi?

    Răspunde
    • 1. Trimitem awb-ul curierului ⇒ pompa va fi/este pe drum; apoi factura pe mail, o plătești înainte s-o livreze curierul.
      2. O poate monta oricine, dar să fie totul ok. Atenție la Top pățanii!
      3. Cu materialele mai greu să fie un kit unic, fiecare instalator are propriul stil.
      4. Depinde de noroc; cei de la Cluj sună prin țară să accepte garanția pentru pompele montate de noi. Un inginer în Trăisteni PH chiar a oprit și scris în procesul verbal: Pompa rămâne oprită. Dezastru. Poți renunța la garanție, iar dacă ‘a fi ceva problemă, intervenția va fi contra cost. Oricum, PIF-ul e 800 lei, iar din 2020 până azi n-avem nicio Hyundai defectă.
      5. Clivet are scheme fără puffer, sunt mai ok inginerii de service. Bine, nici nu ne-am intersectat cu sute de auguști ca la Hyundai. Avem prețurile egale cu site-ul Romstal.

      Răspunde
    • Am adăugat multe pompe de căldură la case cu CTgaz în bucătărie (fără camere tehnice) și calorifere; clar că nu am adăugat niciun puffer.

      Însă, inginerii de service pot fi mai deștepți ca manualele tehnice. Chiar avem un client (Trăisteni, PH) căruia inginerul de service i-a oprit pompa de căldură pentru că:
      – nu are puffer,
      – nu are vas de expansiune exterior,
      – nu are altă pompă de circulație,
      – nu am pus țevi PPR 40, ci PPR 32 mm.
      Bine, sistemul funcționa perfect, fără absolut nicio eroare. Fără niciun calcul, super-inginerul de service spune să punem vas de expansiune, deși îl are deja pompa de căldură.
      Mă rog, dureri de bilă. Acum, facem noi garanția pentru pompele de căldură montate de noi.

      Unui client i-am vândut PdC Clivet pentru că nu vrea să aibă aceste surprize de la inginerii de service Hyundai. Deși Clivet este tot by Midea, ca Hyundai-ul; dar, în manualul de instalare Cliveț-ii dau și scheme de montaj fără niciun puffer.

      Răspunde
  38. Salutare! Te rog daca mă poți ajuta cu un sfat. Intentionez sa achiziționez o pompa de căldură Hyundai 8 kw, daca ar fi OK pentru o casa P+M, 105 mp utili, încălzire cu calorifere (cu lungimea însumată de 10,5m; h 600 mm, k22), izolație medie, zona de Sud a țării? In prezent folosesc o centrala pe gpl unde am avut un consum de aproximativ 10 L gpl/24h la temperaturi negative, 22 grade in casă (poate ajuta la calcule cumva).
    Mulțumesc.

    Răspunde
  39. Salutare, Bogdan. Tocmai am primit o oferta de pret imbatabila de la un Instalator local de PDC pentru o unitate Midea monobloc 6KW (brand MIDEA). Pretul e cu aprox. 2000 lei mai mic VS un Hyundai identic. Garantie 2 ani etc.(cu PIF separat)

    Acum intrebarea mea este daca desi ele sunt facute de aceasi firma (brand), acestea doua produse sunt si indentice la componentele din interior? Hyundai se lauda de ex. cu compresor brand X , cu schimbator brand Y si altele (de la Panasonic, Mitubishi etc) , dar la MIDEA nu vad exact ce componente ar avea in interior. Am cerut o fisa de produs dar nu cred ca voi gasi exact aceste mentiuni. La Hyundai nu apare in fisa de produs (cred ca) ci pe descrieri la liber si ceva promotionale.

    Am sunat la Black Sea Suppliers si am cerut acolo oferta pe MIDEA. A zis ca nu imi poate oferta MIDEA dar imi recomanda Hyundai…si dupa 2-3 vorbe, intrand in discutii cu el, mi-a zis mai pe șleau (zicea el – cică neoficial) ca nu sunt la fel. MIDEA e mai proasta… A zis ca Hyundai are componente mai bune decat Clivet si MIDEA. Dar părea la telefon genul de om care cumva le stie el mai bine pe toate si nimeni nu-i ca el (era putin laudaros si cu nasul pe sus…in fine , nu asta conteaza neaparat). Ce zici? Laudaros sau nu, zicea adevarul?

    M-ar ajuta si parerea ta. Multumesc

    Răspunde
    • Noi nu facem service, nu cunoaștem fiecare componentă din aparate. Dar, din ce am observat, piesele pot fi schimbate de la un lot la altul, la fel și softul; însă, schimbări nu relevante. Lucru observat și la CTgaz, și la PdC.
      Dp meu dv: nu contează atât componentele (brand, model) cât o exploatare impecabilă. Vorbesc de aparate similare, performanțe similare, aceleași tehnologie, soft.

      Răspunde
  40. Salutare. Am cateva neclaritati daca ma puteti ajuta. Intentionez sa achizitionez o PDC Hyundai monobloc de 6KW + rezistenta 3KW. Casa este una eficienta cu 25cm termoizolatie pe fata si aprox. 40 pe pod + ferestre pe precadre cu eficienta mare, folii si asa mai departe. Suprafata 105MP utili zona, incalzire pardoseala full – zona Jud. Timis.

    Dupa ce am citit de mai multe ori articolul cu PDC Hyundai si am inteles cat e de imp. sa mergi pe curbe meteo si nu pe termostate, m-am convins si asa voi face. Am instalata incalzirea pe 15cm polistiren la parter si 5cm la etaj si sapa de la polistiren la final in medie de 6,5 cm si max 7 cm grosime.

    Ce nu am inteles si m-as bucura daca ma puteti ajuta ca informatii:

    1. Daca setez PDC pe curbe meteo si nu folosesc actuatoare / termostate – de unde si cum stie PDC cand sa se opreasca daca de ex in incapare incepe sa fie prea cald (sa zicem de dragul ex. ca sare temp in casa la peste 26gr)? Stiu ca acel controler are si termostat pe el, dar o sa fie montat in CT sau maxim as putea sa il pun pe zona de hol acces casa – destul de aproape de livingroom. Oare trebuie totusi montat si cate un termostat general pentru zona de parter si unul sus pe dormitor sau cumva? Chiar nu inteleg cum functioneaza treaba asta? De unde stie PDC cat de cald e in casa la mine? 🙂

    1.1. Daca totusi nu sunt actuatoare si trebuie termostat , ma gandesc ca il montez in camera X si il leg cu fir direct la PDC / Controler si va actiona pompa complet – adica opreste zona X sau toata PDC din functia de incalzire.

    2. Daca am sa folosesc PDC cum am zis mai sus, fara actuatoare, fara termostate pe fiecare incapere si deci nu va fi obturata de nimic, ma pot incadra, sa zic asa, la un montaj fara puffer / butelie egalizare? E totusi un cost maricel la ea + materiale montaj + manopera (as economisii spre 2500 lei aprox). Dar nu as lasa nici siguranta de-o parte.
    Eu din materialul dvs. am dedus ca daca nu sunt actuatoare si termostate care inchid zone, si volumul de apa din circuit este conform cu minim necesar (eu am 940ML de teava in pardoseala) este ok sa fie montat si fara puffer / butelie.

    3. Pentru casa descrisa de mine, pompa de apa a PDC este suficient de puternica sa impinga apa in incalzirea din pardoseala pentru P + 1E? Sau trebuie pusa si o pompa de recirculare pentru traseu? Este un optional recomandabil sau nu e necesar?

    Imi cer scuze de textul mai lung. M-as bucura daca m-ati ajuta cu raspunsuri. Apreciez foarte mult munca dvs. si informatiile oferite!

    Răspunde
    • 1. La termoficare, cum știu fochiștii ce temperatură e prin mii de încăperi? Prin mii de termostate? Trebuie să nimeresc curba potrivită: mai rece în casă = aleg o curbă superioară, mai cald = aleg o curbă inferioară.
      1.1. Eu sunt anti termostate. Clienții noștri n-au termostate, n-au actuatoare; ci numai într-o cameră chiar nefolosită defel = 1 termostat + 1 actuator pe acea buclă.
      2. Fără puffer economisești peste 1000€; și multe mii de € anii ce vin. Cam ieftin 2500 lei: puffer, pompă de circulație, materiale, montaj. Toți clienții noștri cu proiect de î.p. nu au puffer.
      3. Avem client cu casă de 300m² de î.p. (utili, deci) P+E+M, Hyundai 8kW, nicio pompă de circulație suplimentară. Oricum, avem client cu casă de 450m² de î.p. și o biată pompă (jumate vs cea din Hyundai) dintr-o CTgaz de 24kW, evident că nicio altă pompă de circulație. Te rog, citește Grup de pompare și amestec de evitat, și alte articole despre pompe circulație, echilibrare hidraulică etc.

      Răspunde
      • Salut. As mai avea o intrebare. Daca la acelasi sistem de sus leg si ACM , pot in continuare sa fac instalatia fara puffer? Ma gandesc ca atunci cand e nevoie de apa din puffer / instalatia de incalzire, PDC tot pe modul incalzire comanda vana cu 3 cai motorizata, nu? Deci practic nu se obtureaza circuitul si PDC are de unde sa isi ia apa din retur sa isi faca degivrarea.

        Stiu ca nu esti adeptul ACM cu aceasi pompa dar nu am spatiu in CT deloc…de asta iau si monobloc…Boilerul cu PDC nu imi functioneaza acolo din lipsa de aer – are nevoie de X M3 de aer si eu am spre jumatate…deci nu pot sa il folosesc asa…Gaz nu am, decat daca pun centrala de la casa veche pe GPL (dar ar fi un cost maricel sa merg pe GPL pentru ACM zic eu vs PDC pe ACM).

        Mersi!

        Răspunde
        • Păi, oricum, vana cu 3 căi de comutare pe boilerul cu serpentină este înaintea pufferului, total ignorat hidraulic. Deci, că există sau nu puffer n-are treabă cu boilerul. Te rog, vezi schemele din acest articol.

          E ok, fiecare face cum vrea și poate cu acel boiler. Nu trebuie justificare mie.

          Răspunde
          • Multumesc pentru info, Bogdan.

            Pentru casa mea destul de bine izolata (am descris mai sus), tip P+1E, si PDC de 6KW – daca am puse la distribuitoare teava PEX 26 x 4mm ca alimentare distribuitoare, crezi e suficient debitul pe care il pot duce ele pentru a functiona in parametrii optimi cat mai mult timp din total functionare pe curbe meteo? Mi-a zis cineva pe un grup, ca sunt fie la limita fie nu va functiona optim cand e nevoie de caldura mai mare. Ce parere ai ? Mersi! Spor!

            Răspunde
            • Țeavă de 26*4mm = ok termic. Hidraulic nu cred că va fi foarte ok, plus că PEX-ul are niște fitinguri cu secțiuni enervant de mici; sper să ai cât mai puține.
              Însă, mă aștept că va face figuri fluxostatul = erori enervante. Să eviți pufferul, caută pe net „supapă diferențială de presiune” = salvatorul de erori.

              Răspunde
              • Ok, sa zicem ca pot schimba lejer tur si retur la distribuitorul de jos pt ca e la 2 pasi de PDC tot in CT si as putea pune ceva semi-aparent si deloc inestetic. Daca as schimba doar la 1 din cele 2 distribuitoare alimentarea cu o teava noua de curpru 32 sau otel flexibil de 32 sau chiar mai mare in diametru (ce ai recomanda tu? – am vazut ca ai pus si inox flexibil?), crezi ca as putea scapa de acele erori? Practic jos si sus am cam aceleasi nr. de trasee ca ML.

                Legat de supapă diferențială de presiune, nu imi dau seama cum ar veni pusa si cum ar ajuta? Ai putea sa detaliezi putin, te rog? Mersi!

                Răspunde
                  • Pot afla de undeva cand ai pus acest articol? Exista un fel de abonare la notificare? In ce zona o sa fie pus sa stiu sa-l caut.

                    O alta intrebare tot pe tema asta, daca se poate te rog.

                    Daca de ex. de la iesirea din PDC ( tur si retur) ma racordez cu un PPR de 40mm diametru si ma duc cu el pana in splitul de unde merg spre cele doua distribuitoare (din split de la PPR de 40 ma gandesc să ma duc mai departe cu PPR de 32 pana in distribuitoare). Astfel, cel putin pentru distribuitorul de jos, care e ft. aproape de PDC pot sa maresc debitul (actual e PEX de 26 x 4mm si mie imi suna ca fiind destul de gatuit…dar la cel de la etaj e cam lung traseul sa-l mai pot trage aparent…e dus deja prin pereti)

                    Nu ma pricep prea bine la hidraulica (aici esti tu cel mai in masura sa imi raspunzi te rog), dar daca maresc diametrul de dupa iesirea din PDC de la PPR 32 la PPR 40 (sau chiar mai mare daca e ok ), ajuta sau nu la o functionare mai optima, cu debit mai bun? Traseul pana la splitare (catre cele doua distribuitoare) va avea aprox. 0,8 – 1M lungime totala + robinetii, manometrele, supapele aferente de aerisire si siguranta si filtru Y + anti-magnetita.

                    Am sa montez si acea supapa de care ai zis tu (chiar daca nu stiu exact unde o sa o pun momentan, dar poate deslusesc cu putin ajutor unde sa vina mai exact – am vagi idei, dar nu sunt sigur ‍♂️)

                    Multumesc!

                    Răspunde
                    • Nu trimitem newsletters. Unii salvează site-ul în browser, sau descarcă aplicația din setările browser-ului.
                      Noi folosim doar PPR32, însă inginerii de service pretind PPR40.
                      Orice diametre ar fi, orice lungimi ar avea distribuția: trebuie făcută echilibrarea hidraulică. Vezi și Top pățanii în acest articol.
                      Supapa de presiune diferențială o punem între tur șu retur principale (pompă de căldură), adică înainte de orice teu din distribuție.

  41. Buna ziua. Sunt in urmatoarea situatie: in momentul de fata incalzesc cu IPAT 115 mp P+M cu un cazan pe GPL Immergas de 24 de KW. Din luna mai am instalat cu casa verde un sistem de fotovoltaice de 5KW care functioneaza. As vrea sa instalez o pompa de caldura Hyunday 6KW split. Intrebarea ar fi daca mai trebuie vreun boiler cu serpentina separat (care era in oferta importatorului), o pompa electronica cu turatie variabila si un vas de acumulare. Precizez ca din ce-mi dau seama, ACM ar trebui sa ramana pe GPL, pompa sa faca doar incalzirea. Gresesc undeva? Sau, sa pun altfel problema…Hyunday -ul asta nu face ACM instant? La ce ar mai trebui tot felul de boilere si pompe?

    Răspunde
  42. Va salut,

    Detin aceasta pompa de 1 an de zile varianta 12KW trifazata si sunt foarte multumit de cum a trecut aceasta iarna cu ea.
    Acum ca au venit caldurile am vrut sa o folosesc pentru racire in pardoseala insa avand o singura Pdc incalzire/racire + boiler de ACM, cand selectez modul Racire nu imi actioneaza niciuna din vanele cu 3 cai si practic imi raceste boilerul de ACM, in loc sa comute pe incalzire/racire.
    Este cumva o setare din automatizare sa imi actioneze una din vanele cu 3 cai si pe modul Racire nu doar pe modul Incalzire ?

    Multumesc,

    Răspunde
    • Nu cunosc acest comportament cu Hyundai. Clienților le-am montat varianta Hyundai = doar încălzire/răcire + PdC-boiler acm Atlas. Deci, nicio vană cu 3 căi.

      Nu știu ce schemă hidraulică ai ales, de ce există 2 (sau mai multe) vane. Dar, cum comută pe încălzire, exact așa comută pe răcire; nimic diferit.
      Un singur client de-al nostru n-a agreat Hyundai + PdC boiler total separate, ci Hyundai legată la serpentină boiler; are probleme cu fluxostatul când comută de pe acm pe răcire. Actuatorul făcea o cursă prea lentă, i-am sugerat să schimbe actuatorul cu unul mai rapid.

      Răspunde
      • Am rezolvat. Era legata vana cu 3 cai pe contactul NO de la SV2. L-am mutat pe contactul NC sau OFF de la SV1 si acum functioneaza perfect.
        O folosesc de 1 an ACM+incalzire si nu am avut probleme cu actuatorul. O singura data am avut eroarea E8. Folosesc si un boiler 100l pe incalzire (balance tank).
        O voi folosi si pe racire de acum incolo in zilele calduroase.

        Răspunde
          • In link-ul de mai jos regasesti poza cu consumul. E consumul avand casa neizolata/netencuita era doar caramida poroterm de 30 si temperatura din interior 21-22 de grade, mai mult nu puteam ridica ca imi aparea umezeala pe pereti din cauza lipsei izolatiei.
            Luna trecuta am apucat sa izolez si casa cu polistiren de 20cm si probabil consumul adevarat va fi iarna urmatoare.
            Februarie a fost si consumul maxim restul a fost sub 600 kw/luna, bineinteles nici iarna trecuta nu a fost o iarna adevarata.
            P.S. Nu am folosit curbele de temperatura era doar temp agentului setata pe 35 grade C incalzire si ACM faceam odata la 2-3 zile un boiler de 300l cu temp setata pe 46 grade C, dar cu siguranta le voi pune in practica. Casa are 130-140mp utili.

            Poză consum februarie 2023

            Răspunde
            • 647kW/lună : 28z : 24h : 140m² = 6,88W/m² elegant; nu optim, dar ok.
              A fost o iarnă mai blândă, însă nici dublu de călduroasă.
              Oricum, cu izolația termică și adaptarea meteo, estimez să coboare la un ±5W/m², chiar dacă va fi o februarie mai rece față de 2023.
              Mersi mult pentru răspuns.

              Răspunde
  43. Salutare, dupa ce IP+CT si-au facut treaba frumos pe iarna (apartament 70mp, SE, Bucuresti), revin cu consumul, pt a-ti cere sfatul, ce PdC pot monta.
    In Dec am consumat cel mai mult gaz, 1500kWh (2,1kWh/h),
    iar Ian+Feb, inca 850+600kWh (1,2 & 0,8 KWh/h).

    Exista PdC asa mici?
    Vad ca Hyundai incepe de la 6kW si Immergas pe la 4kW, nu-i cam mult?
    Precizez ca vreau s-o folosesc si pt racire (orientarea SE isi zice cuvantul).

    Multumesc anticipat!

    Răspunde
  44. Va salut, la o casa tip parter de 110mp utili încălziți, încălzire in pardoseală, izolatia este de 16cm polistiren grafitat pe fațada, 15cm extrudat pe soclu și 15cm celuloza in pod. Ce pdc mi ar trebui? 6/8kw? Ca și zona: in Bihor la 4 km de Oradea (momentan încălzesc cu centrala pe gaz). Eu mă gândeam la o pdc monobloc care sa funcționeze și cu centrala pe gaz când e necesar. Astept sa vad ce ziceți și dvs. Multumesc.

    Răspunde
  45. Buna ziua,

    Urmeaza sa apelez la voi pentru un proiect Ipat+Pdc. Din configurator a reiesit HYHC-V6W/D2N8-BE30 monofazată. Trebuie sa fac cererea pentru bransament. Ce bransament sa aleg, monofazic e suficient sau trebuie trifazic chiar daca pdc e monofazica? Multumesc!

    Răspunde
  46. Buna ziua!

    Sunt client sibotherm si, inainte de a va ruga sa ma ajutati sa ma lamuresc cu ceva setari (posibil aplicate gresit pana acum), as vrea sa va intreb daca ati intalnit/auzit situatii in care o pompa Hyundai sa inregistreze partial/incomplet consumul de energie? In cazul meu, sunt diferente mari intre consumul afisat pe displayul controllerului si contor si nu am reusit sa inteleg ce le cauzeaza.

    Multumesc.

    Răspunde
    • Cineva, prin comentarii, a reclamat același lucru: contorul Hyundai vede diferit față de un contor separat. Nu știu ce să spun, probabil, contorul Hyundai nu citește bine. Însă, noi nu suntem electricieni, ne concentrăm pe confort termic și consum cât mai mic. Dacă celălalt contor citește corect, atunci aș desconsidera contorul Hyundai. În același timp, m-aș asigura ca celălalt contor să nu înregistreze și alți consumatori, ci doar Hyundai-ul.

      Răspunde
  47. Salut. Imi rup creierii de vre-o luna si nu stiu ce sistem sa aleg. Instalatorii ma baga si mai mult in ceata. Vreau incalzire in pardoseala. Cu gazul e complicat si scump ca e mai departe de poarta. Pe lemne doar daca merg pe o varianta fara puffer deoarece camera tehnica nu e suficient de spatioasa sa bag si un puffer. Casa e acum la rosu, casa pe parter cu pod nelocuit, pereti BCA 30cm, spatiu util 100mp fara camera tehnica si camara, contruit e vre-o 135mp. Urmeaza sa izolez cu 10 sau 15cm polistiren grafitat. Tavanul din grizi de lemn va fi izolat cu 20cm vata bazaltica. Merita pompa de caldura? Cati kw? Sunt din Petrosani si iernile sunt ceva mai reci. Cati kw electrici ar consuma o pompa de caldura in lunile reci de iarna in aceste conditii? Sau ar fi mai bine cu gaz … sau cu lemn, o centrala cu ardere tip lumanare (dar merge pe pardoseala?)? Daca ar fi sa aleg pompa de caldura, va deplasati si aici pentru lucrari? Multumesc.

    Răspunde
  48. Salut,
    In tabelul: „PdC ° mică vs mare” la linia 1 „8-6 0,570 5,7 14 96”, am observat ca s-a folosit din tabelul cu specificatii:
    Text=0*C si Ttur=35*C:
    6KW: HC6=6.35 PI6=1.68 COP6=3.79
    8KW: HC8=8.49 PI8=2.25 COP8=3.77
    Diferenta de 0.57KWh este regasita in diferenta de HC8-HC6=2.14KW.
    Teoretic, dar foarte probabil si practic, daca PDC de 8KW ar produce HC8=6.35KW, atunci PI8 ar fi foarte asemanator cu PI6.

    Incerc sa aleg pentru o casa de 240mp utili (Bucuresti) si tot jonglez intre 6KW si 8KW.
    Momentan am gaz (CT Viessmann 100W 32KW) si merg pe Ttur=30*C.
    Valoarea minima modulata ptr toata casa (citit din aplicatie)(mers continuu 24/24):
    Octombrie-Noiembrie(2022) 12%: 0.32KW * 12 = 3.84KWh
    Noiembrie-Decembrie(2022) 12-13%: 0.32KW * 13 = 4.16KWh
    Decembrie-Ianuarie(2023) 13-14%: 0.32KW * 13 = 4.48KWh
    Dar totusi a fost si o iarna extrem de calduroasa…

    Răspunde
  49. Buna ziua, si felicitari pentru articole. Cum am putea rezolva problema plajelor mari ale curbelor? De exemplu pe curba 6, cerinta pe tur este de 29 grade in intervalul 0-5 grade temperatura exterioara. La 0 grade ext sunt 21 in casa si la 5 sunt 23. Nu se justifica interventia unui termostat learning sa lucreze impreuna cu curbele climatice? Va multumesc.

    Răspunde
    • Interesant, nu avem această plajă de temperaturi în casă (feedback clienți). 100% din clienții noștri sunt fără termostate, doar adaptare meteo PdC aer-apă, niciunul nu a reclamat așa o diferență de 2° în aer. De fapt, nu pierde casa 2°C/zi (2..3 zile chiar) cu sursa de căldură oprită de-a dreptu’.

      Cred că e vorba de o casă cu masivitate mică (structură ușoară) și ventiloconvectoare sau convectoare (calorifere tablă, aluminiu), nu casă cu masivitate mare, nu încălzire în pardoseală în șapă. În cazul inerției termice mici, da, poate fi de folos un termostat learning.

      Răspunde
    • Salut
      Pentru o casa de aproximativ 200 mp ce pdc in puteți recomanda?
      La Partier Încălzire in pardoseala cu termostat pe fiecare camera gdp și la etaj ma gândesc la ventiloconvectoare sau radiatoare.
      Am nevoie de bufer și boiler de câți litri pt ACM?
      Multumesc

      Răspunde
  50. Salutare. Încep cu a spune că este foarte mișto articolul. Recunosc și că m-am inspirat mult din acest site și m-a ajutat enorm. În acest sens am ajuns la o izolație bună la casă (1,8kwh la 0 grade afară… Și care se mai poate îmbunătăți ). Acum o rugăminte de o informație… Am pompa monobloc Hyundai de 8kw și ct pe gn… Centrala pe gaz se leagă direct la pompă sau sunt două automatizări diferite? Mulțumesc

    Răspunde
  51. La Multi ani!
    Am facut o simulare aci [ https://climatherm.ro/heatcalc.php ]
    Am pus o casa de 72mp (6x12m), h=2.6m, vitraje 15mp, izolatie 10cm, afara -10°, in casa 24°. Rezulta 4.5kw necesar termic. Afara 10° , inauntru 24° , rezulta 2.3kw. Facem o medie de 3kw. Pe zi ar fi 3kwx24h=72kwh termici. Fie un COP mediu de 4. Rezulta 18kwh pe zi. Octombrie/noiembrie fie 2.3kwx 24h=55kwh. Fie COP 5.5, rezulta 10kwh pe zi…
    Clientii vostri, conform tabelului afisat , consuma 2-3-4-5kwh energie electrica la case mai mari. Compar mai ales cu: ( VN 75 IPATsibo P oct.½noi.? 8 Imm 72 2,3kwh 0,097 1,29 ). 2.5kwh/zi in octombrie/noiembrie
    Ceva nu potriveste. Unde e eroarea?

    Răspunde
  52. Va salut. Ați mai întâlnit eroarea EA- compresor discharge temperature sensor TP? De ceva vreme, la un Hyundai split 8kw, îmi apare aceasta eroare când sunt temperaturi sub 0grade, sau când e ceață și degivrarile sunt mai dese. Da eroarea pt câteva secunde și dispare. (pompa se oprește când e aproape albă de gheață) după 5 min repornește și apoi după câteva minute degivreaza. Face asta destul de des sub 0grade. În rest, merge fără alte probleme. A fost schimbat senzorul TP de Black Sea, dar nici o schimbare.

    Răspunde
  53. Bună ziua! Articolul cu setările la pdc Hyundai m-a pus pe gânduri. Vă implor să faceți același lucru pt. Mitsubishi dacă se poate, deoarece la darea în funcțiune nu mi-a făcut nici o setare decât temp. tur 50 grade. In 24h a consumat 46 kwh deși casa bine izolata are o temp de 19 gr. la peste 1 grad afara, fara sursa de căldură.
    Acum cer 21 grade pe care le atinge repede, iar noaptea opririle sunt dese. Sunt o pers. atehnica, dar cred că termostatul on-off montat și nu setarea curbei este greeșală. Ma puteți ajuta, vă rog? Mă numesc Elena, Piatra Neamț.

    Răspunde
    • Nu cred (speeer) că avem vreun client cu Temperatură cameră activată. Un singur client o folosește pentru temp. de gardă, că și cu Vacanță departe pe 20° în apă e cam cald în casă. Perioada asta cu 20°/tur oamenii au cca 17..17,5°.

      Trebuie să scriu pe undeva în tabel, acel client stă într-un duplex pe orizontală, la parter o casă, la etaj el, altă casă. Deci, în jos nu prea pierde căldură. Dar, acolo se locuiește, nu e vorba de temp. de gardă.

      Răspunde
  54. Multumim pentru articole, foarte utile !!!

    Eu am montata o PDC Hyundai 8kw split la care nu am din fabrica cablu de degivrare. Imi puteti recomanda un cablu, sau la ce anume sa fiu atent cand cumpar? Am vazut ca sunt unele cu termostat inclus (nu stiu daca trebuie, sau comanda singura pompa), cu puteri de la 10w/metru in sus. In manual zice sa nu depasim 40w, ma gandesc ca un cablul cu 10w/m cu o lungime de 3m ar trebui sa ajunga? (sau sa iau 4m si sa-l invart prin tavita si sa-l las si pe teava de scurgere)

    Acea conexiune XT3, unde exact este? (au o poza in manual tare ciudata).

    Răspunde
  55. O scurta intrebare, cum se poate face ca PDC-ul Hyundai sa mearga pe curba de incalzire pentru temp joasa (eu am selectat curba 8), cand apa in instalatie are aproximativ aceeasi temperatura cu cea din curba si PDC-ul se opreste la scurt timp?

    Adica, un exemplu:
    – curba selecteaza automat temp 25g;
    – apa in IPAT are 23;

    PDC-ul porneste, dar se opreste imediat, pentru ca deja temperaturile sunt egale.

    Sa trec pe alta curba, cu valori mai mari (de la 27 in sus) si deltaT sa-l modific la 2g?

    Multumesc.

    Răspunde
    • Ideal = curba cea mai zgârcită cu asigurarea confortului cerut în casă. Curba 9 este editabilă = folositor pentru cei care se bagă la creație.
      Hmm, este un soft care calculează ceva temperaturi și timpi pentru a opri/porni. Nu sunt 100% sigur, însă, io cred că se referă la temperatura medie din instalație: (tur + retur):2 = (25 + 20):2 = 22,5°C. Cred că face niște calcule de timpi și variație de temperatură, nu chiar simplu după un histerezis, deși se poate seta (impune) acest histerezis, v. parametru 3.5 dT1SH, noi îl setăm pe valoarea minimă = 2.

      Răspunde
  56. Va salut. Îmi puteți da va rog un sfat legat de conectarea vanei cu 3 cai Esbe MBA 132 la pompa Hyundai?
    Vana are 5 fire, dar pompa doar 3 porturi, N (16), on(5),off (6). Am conectat albastru la N, iar negru și maro la 5,6. Problema e ca doar pe ACM merge, portul 5 nu primește curent pentru a se comuta pe încălzire. Dacă pun firul negru pe 6, se mută imediat pe încălzire. Cum îl ridic, trece pe ACM. Ceva îmi lipsește? V3C Esbe

    Răspunde
      • Nici o problema, o sa vad cum ii dau de cap.

        O alta intrebare ar fi legata de functionarea ei.
        Am urmatorarele:
        – setez curba 8;
        – termostatul de camera da comanda sa porneasca PDC pe IPAT;
        – PDC porneste, temp setata tur 24 (din curba), iar temp din IPAT la pornire cam 21;
        – porneste compresorul….dupa cateva minute, temp tur ajunge la 24 si compresorul se opreste;
        – dupa cateva minute, temp pe tur scade la 21 si iar porneste compresorul;
        – dupa cateva minute, aceeasi situatie….temp pe tur ajunge la 24 si iar se opreste compresorul.

        Nu inteleg de ce ajunge asa repede la 24 si de ce nu merge pe minim, mentinand aceasta temperatura…. La un moment dat, m-am uitat in parametri si arata puterea pompei la 5KW. (cam mult, ma asteptam sa mearga pe minim)

        Multumesc.

        Răspunde
  57. Pompa de circulatie e mult mai puternica decat ce se gaseste in centralele actuale sau chiar monoblocurile de putere mica de la Daikin (7 max mca aprox 2m3/h max debit). Ce impact are asta in exploatarea pompei? Cum s-ar comporta in exploatare in comparatie cu o pdc de putere aproximativ egala (in sensul puterilor declarate la A7W35)?

    Răspunde
  58. Multumesc pentru detaliile legate de pdc Midea si felicitari pentru ceea ce faceti!
    M ati putea ajuta si pe mine in 2 situatii:
    1. unde gasim informatii/detalii legate de montarea unui termostat de camera wirelles pe o pdc Midea Ecoheat Split de 16 kw trifazata.
    2.cat de des e normal sa degivreze o astfel de pdc in sarcina (pornita pe incalzire 45 grade pt o casa de 210 mp cu radiatoare, la o temp ext de 7-8 grd? Si unde se poate verifica in mediul unitatii interne cat de des degivreaza?
    PS: Am pornit pdc de mai sus de 2 zile pe caldura la 45 grade si consuma in medie la 7-8 grd ext undeva la 2-2,5 kw/h – cum vi se pare?

    Multumesc!

    Răspunde
    • 1. În manualul de instalare. Atenție! Să fie făcute și setările pentru termostat on/off. Însă, controllerul conține deja termostat. Sugerez evitarea comenzilor on/off, ci folosirea adaptării meteo (weather compensation).
      2. Pfui, nu știu unde ar arăta istoric degivrare. Depinde de puterea dezvoltată, umiditatea de afară, presiunea atmosferică șamd.
      3. Mi se pare un consum foarte mare, însă, e drept, la pornirea încălzirii casei consumurile sunt imense. Optim de eficiență și confort = păstrarea temperaturii constante în casă și evitarea, evitarea, evitarea comenzilor on/off.
      Cred că ar fi util citire: Pompe de căldură păreri tehnice și Pompă de căldură preț explicat și Funcționarea OpenTherm plus alte articole de prin site.

      Răspunde
        • Decembrie, ianuarie, februarie, clienții noștri consumă între 5..8 W/m².
          8W/m²*210m²=1,68kW (Kwh/h) = maxim/ianuarie, cel mai frig din an, COP mediu cca 3,3. Însă, perioada asta COP-ul ar trebui să fie 6..7+. 1,7kW:6*3,3=cel mult 1kW. Adică, pentru o temperatură medie de peste 7°C afară, o casă de 210m² cu PdC aer-apă ar trebui să absoarbă (consume) o putere de sub 1kW (kWh/h). Într-adevăr, clienții noștri au doar încălzire în pardoseală. Pentru calorifere să considerăm COP de 4, nu de 6..7+; ar trebui un consum de maxim 1kW:4*6=1,5kW.
          Io aș spune că:
          – Ai setat prea sus temperatura apei. Perioada asta poate fi 26..30°, chiar dacă vorbim de calorifere.
          – Cred că ai convectoare (calorifere de tablă = aer cald), nu radiatoare = radiație (Cordivari, Irsap, fontă).
          – Nu folosești tipul de funcționare compensare meteo.
          – Modelul de 16kW e prea mare pentru o casă modernă bine termoizolată de ±200m² ⇒ prea multe cicluri pornire-oprire din cauza puterii minime exagerat de mari în această perioadă (toamnă), peste 6..7kW termici. Știu, toți instalatorii, ing. instalații, magazine etc. propun modele mai mari acoperitoare-cică, dar modelele acoperitoare funcționează destul de aiurea când nu e ger, toamna + primăvara + iarna mai moale, adică cca 5 șesimi din sezonul rece.

          Răspunde
  59. Greu cu instalatorii in zilele astea. Am cerut si eu la 4 firme de montaj PDC-uri, toti au cerut acelasi lucru:
    – puffer de la 25 l in sus;
    – pompa apa suplimentara;
    Asta, la un sistem IPAT pe 2 nivele, cu un GPA pe nivel si pompa ceruta Hyundai 8kw.

    Chiar daca am specificat ca as lasa cateva circuite deschise, pentru un volum minim de 50l, puffer-ul pare indispensabil din „schema’ lor.

    Ce argumente as putea aduce la acesti instalatori, sa nu mai insiste cu puffer-ul? Sau, chiar e asa necesar de nu concep o instalatie fara? Daca nu-l montez, in cel mai rau caz ce s-ar intampla? Ce erori sau probleme as avea?

    Răspunde
Mastercard Visa
Termeni și condiții · Confidențialitate și cookies · Date facturare · ANPC · Platforma SOL