sibotherm > Echipamente & Apă > Comentarii @ Puterea minimă, modulare

Comentarii @ Puterea minimă, modulare


   

Comentarii @ Puterea minimă, modulare



Semnul = share direct paragraf (clic lung/tel.; dreapta/PC)

sibotherm app: Add..; sus-dreapta/PC

Mărire poze: clic lung; dreapta/PC

A fost de folos articolul? Am fi recunoscători pentru 5 stele pe Google. Mersi.

Despre autor

170 de comentarii la „Comentarii @ Puterea minimă, modulare” →share🔗clic👆lung pe data unui mesaj

  1. Bună. De când ți-am descoperit blogul, l-am citit pe nerăsuflate deși, nu am nici o legătură cu domeniul instalațiilor și, deși am găsit răspunsul citindu-te, tot mai am nevoie de confirmarea ta, punctual, pe situația mea.

    Pe scurt, casa de 170mp utili, încălzire în pardoseală, tâmplărie pvc cu coeficient majoritar sub 1mk2, izolație din polistiren de 10cm.
    M-am gândit sa iau un ariston alteas one net de 24kw, e suficient? Toti instalatorii/vânzătorii din domeniu imi recomanda minim 30kw pe motiv ca la încălzirea în pardoseală trebuie mai multă putere, deși după logica mea ar trebui sa fie fix invers.

    Dacă datele problemei erau la fel, dar as fi avut calorifere, 24kw erau suficienti pt încălzire și apa?

    Mulțumesc!

    • Io nu știu care e cea mai scumpă.
      În schimb, știu compara datele tehnice. Știu și văd confortul dat.

      Oare, de ce există etichete energetice pe electrocasnice, becuri, aer condiționat, pompe de căldură șamd (A+, s.COP, s.EER)? Că lumea nu știe ce e cu datele alea tehnice. Cu eticheta, omul are o OARECARE orientare. Și așa, omul non-specialist e departe de a înțelege detaliile alea tehnice.

      Top CT gaz.
      Io aș propune același Genus 24 kW, clar.
      Oradea, ianuarie, ultimii 35 ani, temperatură măsurată media mediilor: -1,5°C.
      Puteți vedea cât consumă casa dvs. Înmulțiți de 2, 3 (chiar de 4) ori. Rezultatul va fi < 24 kW. -- Cred că mai mult v-am încurcat. -- PS Ce fac cu peste 30 de grade acum, 2 iunie, când încă merge căldura? Ce fac cu peste 8 kW? De fapt n-am ce face cu valorile alea mai tooot sezonul rece. Nici de Bobotează n-aș crede să fie cerere de 20+ kW. Dacă aveți buget: două centrale de 24 kW.

      • Mulțumesc de mesaj. Cum spun, nu mă interesează niciun brand. Nu poți face produs de top cu materiale aiurea. Dacă vorbiți de super-branduri, nu ați nimerit site-ul potrivit. Dacă ar fi vreo CT nestricabilă, n-ar fi service. Oricum, pt. service facem cu nervii oricare ar fi brandul. De pe OLX se vine muuult mai repede.

        Părerea mea este exprimată foarte clar în Top μCT gaz.

  2. V-am inteles exact , si va apreciez pentru faptul ca sinteti in sprijinul oamenilor simplii .
    Dar D-voastra sinteti inginer ( ca si mine de altfel ) , si inginerii vorbesc in cifre , nu in apelative “mare” , “mic” etc .
    Ziceati ca in loc de sursa de energie mare , ar trebui ca beneficiarii sa se straduiasca sa aiba un consum redus de energie termica .

    Acel consum redus de energie termica se poate cuantifica in cifre .

    Ce inseamna consum redus de energie ? 70kwh/m2 an ? 50kwh/m2an ? 30kwh/m2an ?

    Trebuie vazut prin ce investitii se pot atinge aceste valori de necesar termic .

    Adica : efort minim – efect maxim . Optimizare financiara , in asa fel , incat cu investitii decente , sa se obtina necesar termic cat mai scazut .

    Nu sint fanul Casei Pasiva , dar nici fanul “pasului de 10cm” si sintagmei “am facut milioane de km de incalzire in pardoseala”

    Cu o termoizolatie decenta de 15-20cm de EPS ( 10cm de EPS nu mai ajung ) , cu ferestre decente de 1W/m2K ( si fara prosteala pe fata cu : profile cu 7 camere ) , cu o proiectare atenta din partea arhitectilor , adica fara punti termice , cu un montaj corect al ferestrelor ( benzi de etansare la ferestre , sau membrane lichide de etansare : Soudal Soudatight LQ , HQ sau Penosil ) etc se pot micsora valorile necesarului termic , si marit confortul .

    Si desigur prin optimizarea instalatiei de incalzire si ACM , adica in loc de radiatoare care necesita agent termic de 60-80C , incalzire in pardoseala cu 30-40C pe tur .

    • Io înțeleg așa. Plătește lunar spre Electrica. Dar, pe general încasează.
      Deci, el dă vreo 600+ lei pe lună celor de la electrica. În 6 luni, de fapt, el primește vreo 3.600 lei x 2 = 7.200 lei?
      Ajută-mă! Că nem înțelege la mine.

      • Mda. Nu prea sunt fan milioane de comenzi pentru milioane de zone.
        Încălzirea în pardoseală nu e ca ușile de garaj. Telecomanda apăsată, instantaneu începe deschiderea. Părerea mea despre automatizarea de pe piață, ok = OpenTherm.
        Mă rog, în industrial, comercial vorbim de altceva. Aici, vorbim mai mult despre casă de om.

        1. Deși e mare casa, Viessmann-ul 35 kW are Pmin = 8,2 kW. Muuult peste ce există pe piață: 1,7..2,4 kW.
        Nu prea am ce automatiza. Degeaba cer 24° în apă și putere de 2,5 kW. N-am pe cine comanda.
        2. În Cluj, ianuarie, sunt 2 ore de soare. Măsurate în ultimii 35 de ani. Ca urmare, nu recomand solare nici pt. apă caldă menajeră, nici pentru fotovoltaice. Cu atât mai puțin pentru aport de încălzire a casei. O familie consumă, în medie, cca 0,5 kWh/h pentru prepararea apei calde. Gaz: 35..60 lei/lună.
        3. Propun consum cât mai mic, ⚠ NU surse de căldură cât mai multe, cât mai mari. Apă rece și caldă menajeră inelar; recirculare acm, adaptare meteo încălzire/răcire, izolații termice groase (nu vată scumpă), ferestre nu Miami, jaluzele exterioare, parasolare cu telecomandă/senzori, baterii eco fără abatere de la confort ș.m.a. PS Aș alege răcire tot prin radiație: pardoseală (sau și în pereți, tavan). Alt confort față de aer rece. Geamurile le deschidem oricum. Nu cred că stăm în vreun glob de cristal.
        4. Am clienți pasionați de comenzi. Îmi prind urechile câte chestii interesante are un client. Chiar gardul simte habar n-am ce. Inițial, dorea multe comenzi pt. căldură. I-am propus să înceapă prin automatizarea tandemului sursă de căldură – instalație. După care, dacă va considera, să interpună zone, automatizări de câmp. Uite, nici vorbă. E f. mulțumit.
        5. Dacă ar fi vorba de proiect și asistență tehnică pentru camera tehnică ș.a.: cu plăcere.

        • Care termeni nu-i cunoasteti ?
          O casa nu poate fi certificate oficial ca si Casa Pasiva daca are necesarul termic mai mare de 15kwh/m2an
          Suprafata utila a casei = 174m2

          De aici se calculeaza energia termica a casei raportata la un an calendaristic ( 1 Ianuarie – 31 Decembrie )
          In Romania ( din ceea ce stiu eu ) necesarul termic pe luna Ianuarie = 22% ( 21% ) din necesarul termic anual .

          Aveti aici costurile anuale la : Casa Buhnici

          Costuri anuale:
          Incalzire+ Apa calda menajera: sub 100 Euro

          Date de contact referinta numai la cerere.

          • Heh! Mersi.
            Plătește către, sau primește de la?
            Clienții noștri, cu pompe de căldură aer-apă de 13.500 lei, plătesc în ianuarie 700 lei. Adică, cea mai mare factură din an. Inclusiv electrocasnice. Unul din clienți chiar râdea de factură, că soția folosea non-stop cuptorul electric. Case obișnuite, 150 m², izolație EPS de 2 lei, geamuri normale etc. Deci, deloc case pasive și celebre cum e super casabuFnici°ro. Deloc industrie în casă, 2 x submarine de 800 litri, nimic pe acoperiș și curte, pe sub pământ. Simplu, mentenanță zero.

          • Link:
            1. Da. 2,1 kW acel model. Scuze.
            2. Pompa arată aceleași performanțe pt. toate modelele.
            3. 853 lei : 0,162 lei/kWh = 5.265 kWh/lună : 30 zile : 24 ore = 7,3 kWh/oră, media.
            Randament Hi cca 90% → 7,3 x 0,9 = 6,6 kWh/h.
            Din care cca 0,5..0,75 sunt pt. acm. Vara cca 50..70 lei factura de gaz.

          • Nu trebuie sa-ti raspunda Buhnici la intrebare . Totul e public si se poate calcula :

            Buhnici a zis in careva video ca , casa l-a costat 700 €/m2 , deci de la 700 €/m2 la 1200 €/m2 , diferenta de 500 €/m2 cred ca e “sponsorizare” ( reclama facuta unora sau altora )

            Dar sa nu uitam ca necesarul termic de 15 kWh /(m2a ) ii calculat pentru temperatura interioara de 20C , si nu 22 – 23C cum se practica in Romania .

            Iar facturile lui Buhnici pot sa fie subiective , fiindca depinde de foarte multi factori , printre care temperatura interioara mentinuta e cea mai importanta .

            Necesarul termic : 174 m2 x 15 kWh /(m2a ) = 2610 kWh / an energie termica

            Din necesarul termic anual , Ianurie = 22% , Decembrie , Februarie = 21%

            Ianuarie = 574.2 kwh energie termica

            Daca pompa lui de caldura sol-apa ( cu foraj la adancime , si nu colector orizontal ),
            are COP = 4 , inseamna ca 574.2 / 4 = 143.55 kwh de energie electrica
            Daca COP = 6 , inseamna 574.2 / 6 = 95.7 kwh de energie electrica

            Dar Buhnici e Prosumator , adica are Panouri Fotovoltaice , si poate nici el nu stie cat consuma , si cat produce .

            Construction costs
            1200 €/m2 Treated Floor Area according to PHPP (Costs of group 200-700)

            Treated Floor Area according to PHPP
            174 m2

            PHPP values
            Air tightness
            n50 = 0.28/h
            Annual heating demand
            15 kWh /(m2a ) calculated according to PHPP
            Heating load
            12 W/m2
            Primary energy requirement
            83 kWh /(m2a ) on heating installation, domestic hot water, household electricity and auxiliary electricity calculated according to PHPP
            PER demand
            42 kWh /(m2a ) on heating installation, domestic hot water, household electricity and auxiliary electricity calculated according to PHPP
            Generation of renewable energy
            136 kWh /(m2a ) based on the projected area

          • Ei, bine! Doar: orice magazin, orice instalator, chiar din ingineri recomandă CT de 30..35 pentru case. Cum să pui una de apartament!?
            Bine, ușor, ușor se schimbă placa.
            Dacă am putea vedea istoria (pe net) magazinelor online = CT pt. case 28+ kW, clar.

          • Da, nu am incalzire in pardoseala… doar calorifere de otel
            – 8 bucati (de 1,4m) + 3 port prosop bai.
            Puterea minima la modelul CGW-2-14/100L (la care m-am orientat eu)este de 2,1kW,
            iar cea maxima este de 15,2 kW (vezi te rog pag. 12 in documentul din link).
            4,4 kW are urmatorul model ca putere: CGW-2-20/120L
            Pana sa o bage pe aia cu “nu duce pompa”, instalatorul spunea ca 15 kW e foarte putin si
            ca atunci cand o sa fie ger afara (-15 ~ -20 grade), centrala nu va face fata…
            Pana acum am avut un KESTON C36 Combi iar cea mai mare factura la gaze a fost de 853 lei
            (in perioada de ger…). Altfel, in lunile de iarna platesc in medie 400 de lei.
            Instalatorul are dreptate?
            Multumesc.
            Cu stima,
            Tinu

          • Hmm! Ok. Simplu.

            Casa Buhnici este dată ca un super-model de super-casă-super-pasivă cu super-economii de energie.
            Cu super-tehnologii de super-ultimă-oră.
            Este dată ca model în toooată țara. Clienți de-ai mei mi-o lăudau mie.

            Deci, iau exemplul acela? E un model bun? E într-adevăr de urmat?
            Bag atâția bani? Iau credit? Fac reclamă?
            Cum răspund acestor întrebări? Știind consumul de energie al super-casei. Nu?

            O casă „de-a mea” de 250 mp încălziți, non-pasivă, super-obișnuită, o biată centrală pe gaz = 500 lei cea mai mare factură. Repet c.m. mare.
            Mă aștept ca Buhnici să aibă iarna un maxim de 200 lei/lună/electrica. În rest, sub valoarea asta.
            Sau, se uită mai mult la televizor? Are mai multă carne în congelator? Se/spală mai des? Respiră ceva super-oxigen-pur ca Michael Jackson?

            Degeaba cele mai bune tehnologii și conceperea + exploatarea nu cele mai reușite.
            Nu spun că n-ar avea facturi rezonabile. Sau, exploatare bună.
            Dar, unde „e” rezultatele?
            Probabil, electrica îi dă ceva lei lunar?
            Unde e amortizarea?
            Unde e salvarea planetei?
            Nimic nu e public acum. ¯_(ツ)_/¯?
            Restul e tăcere, pare-se.

            Dăm zeci x zeci de mii de euro pe:
            – panouri solare cu agent termic?
            – fotovoltaice?
            – puffere?
            – întreținere o ditamai industria în casa omului?
            Se încălzește colacul WC-ului la 33°C când vreau io?
            Am instantaneu temperatura jetului de spălat zona de jos?
            În aceeași zonă, am ce formă vreau a jetului după ce folosesc WC-ul? Pot orienta jetul din buton?
            Io aș da banii pe acest confort.

  3. Spanac 🙁 dupa ce am citit articolul m`am dus Romstal (au astia niste preturi de sta matza’n coada) si cica n`au nicio centrala Veissman de 35kw cu raport de modulare 1:10. Doar 1:4. Mdea. M’am dezumflat total.

  4. Buna ziua , am nevoie de ajutorul dumneavoastra .
    Trebuie sa aleg intre : Vaillant Eco Tec Plus vuw int II 346/5-5, 31.8 KW(50-30°C)
    BOSCH CONDENS 7000W, 35.2 KW(50-30°C)
    VIESSMANN VITODENS 100-W, 35 kW(50-30°C)
    Ariston Genus One 35 EU 35 KW
    IMMERGAS 32 KW VITRIX TERA 32(35 KW-ACM )
    Precizez ca am nevoie sa incalzesc un spatiu de 140 mp cu inaltime de 3, 5 metri cu o vitrina de 23 metri liniari (perete cortina cu sticla bipan ), este un magazin. Incalzirea este prin pardoseala .
    Instalatorul imi recomanda Vaillant , zice ca cea mai scumpa e cea mai buna :). Locatia este in Oradea .
    Va multumesc

  5. Salut Bogdan, stii cumva daca la genus one merge conectat modul multizona pt 3 zone ca si la alteas?
    As vrea sa fac urmatorul lucru:
    1. Cumpar alteas sau genus one (va sta in pivnita…deaia zic ca n-as da 1100 ron in plus pt sticla aia);
    2. cumpar modul multizona;
    3. cumpar alte 2 termostate modulante cube;
    4. cumpar electroventile…aici as avea nevoie de un sfat concret pt ca nu stiu ce se potriveste cu kitul multizona (cu bobina, cu servomotor, normal inchis, normal deschis, etc)
    5. Le integrez sa pot comanda separat fiecare zona.
    Ce am aflat pana acum e ca sunt 3 tipuri de cube: Cube, cube rf si cube s net.
    cube 3319116 si cube rf 3319118 + adaptor rf merg pe alteas, iar cube s net 3319126 merge pe genus…cica cubes s net are integrat gatewayul in el si e pt genus pt ca genus nu are gateway, iar celelalte 2 nu au nevoie pt ca e gateway-ul deja in alteas.
    Am vreo sansa sa cumpar varianta mai ieftina genus one si sa o conectez la modul multizona impreuna cu 3 senzori cube 3319116 ?
    In catalogul gasit de mine :
    zice ca doar varianta cube 3319116 este : “Sondă de cameră cu fir adecvată pentru gestionare multizonă.”
    In manual la genus one gasesc detalii despre zone… :((( nu mai inteleg nimic…o fi manualul copy paste?
    Scuze de roman, multumesc anticipat.

    • Nu obligatoriu.
      Dacă nu o exploatez optim, nu am facturile „optime”.

      Confort clasa 1, facturi minime dacă:
      – sursa de căldură se potrivește cu clădirea, inclusiv toamna, primăvara;
      – sursa de căldură o adaptez perfect cerințelor mele;
      – echilibrarea hidraulică e perfectă;
      – știu folosi automatizarea, sau am o astfel de automatizare să am perfect 23°C;
      – aleg o temperatură de economic (nu sunt acasă) a.î. să nu consum de 3 ori mai mult cu recuperarea spre confort 23°C.

      PS
      Dacă am o casă imensă, 500+ m², pot pune:
      A. 1 x Viessmann Vitodens – atenție – 222-W 35 kW, sau
      B. 2 x CT cum trebuie 24 kW. Așa era și pe vremea lui Ceaușescu: cazane în cascadă.
      Bine sunt și acum. Dar, raaar. La casa omului ce să povestim?!

        • Nu știu la care dintre răspunsuri vă referiți. Ok.

          1. Timpul de setare ar depinde de inerția termică a casei + sistem.
          2. Temperatură cât mai joasă = cel mai ok. Dar, fără confort compromis.
          3. Temperaturi joase = porniri mai multe dacă CT nu modulează puterea spre valori foarte mici, sub 3 kW. Dacă se strică aprinderea, se repară. Nu e o chestie scumpă.
          4. Da, se forțează ca la sală banda blocată. Heh! Nicio forțare. Nicio problemă pt. CT.
          N-are nimic absolut că închideți 18 calorifere. Unul să fie pornit.

          Important pt. clădire! Să mențineți pereții peste temperatura de îngheț. Evitați ciclurile îngheț-dezgeț. Atât.

          Io NTC de 10 kOhmi pun fără nicio haină. Puteți pune o doză electrică de 5 lei. Chiar cu grad de protecție IP65, submersibilă, 20 lei, hai!

          Scopul acestui site = probabil, ajută pe cineva care nu face că așa „se spune”.

  6. buna ziua,
    daca ma puteti ajuta in alegerea centralei pe gaz corecte.
    am o casa constructie noua in Alba Iulia, 130 m2 parter 130 m2 etaj izolata termic vata bazaltica de 10cm si caramida de 30cm, cu 2 bai (vor locui 4 persoane).
    am in total 130 elementi calorifer de aluminiu plus 2 scarite la baii plus o incalzire pardoseala cu distanta de 30 cm intre tevi pe toata suprafata.
    fiecare estaj are distribuitor pentru calorifere si distribuitor cu pompa de amestec pentru incalzire pardoseala.

    multumesc.

    • N-avem nimic împotriva caselor pasive.
      Site-ul ăsta este pentru oameni simpli, salarii simple, case și instalații simple, denumiri simple șamd simple.
      Există alte site-uri despre un milion de soluții tehnice. Nu ne-am propus să le dezbatem, sau să ne încadrăm în toate sub-domeniile ce au legătură cu casele și energia.

  7. Buna ziua.
    Intentionam sa achizitionez o CENTRALA TERMICA IN CONDENSATIE INC/ACM, CU KIT EVACUARE, VIESSMANN VITODENS 050-W, 24 KW.
    In urma citirii articolului dvs.,avand in vedere puterea minima de 6.5 kw si raportul de modulare de 1:4, m-am reorientat spre CENTRALA TERMICA IN CONDENSATIE INC/ACM, CU KIT EVACUARE, BOSCH CONDENS 2300W, 25KW, cu puterea minima de 3.4 kv si raport de modulare de 1:10.
    Considerand pretul aproximativ egal, dar tinand seama ca Viessman are o reputatie mai buna, iar alte caracteristici mi s-au parut superioare la Vitodens(s-ar putea sa ma insel, nu am atatea cunostinte incat sa fiu sigur ca aprecierile mele sunt corecte),va rog sa-mi spuneti care ar fi alegerea dvs.Incalzesc o caa cu aprox 120 mp., 2.4 m inaltime. cu stima!

      • Orice Ariston One: Clas, Genus, Alteas acceptă orice Cube, orice kit de zone.

        Pentru montare și folosire nu vei primi niciun sprijin de la ei. Dar, manualele lor = succesul.
        În manual Cube = montare și reglare. În manual kit de zonă = montare și reglare. Simplu.

        Nu sunt bun la cuvine gateway etc., dar kiturile de zonă nu știu comanda servomotoare pentru amestec.
        Comandă doar pornit-oprit: pompe, actuatoare normal-închise sau normal-deschis, orice chestii electrice. Dau 220 V, iau 220 V.

        PS Alteas are internet propriu, integrat. Nu e nevoie de Cube S Net.

  8. Buna ziua Bogdan,
    Presupun ca esti pasionat de ce faci in domeniul tehnic.
    Eu sunt pasionat de electronica si automatizari casnice, cu ceva experienta in automatizari industriale.
    De ce iti spun asta , pt. ca am ridicat o vila de vreo 250mp (demisol,p,et si mansarda inalta), izolata la standarde inalte si m-am oprit in viitoarele instalatii( control climatizzare, incalzire pardoseala,etc. Bineinteles ca vreau sa aplic toate cunostintele mele si constat ca pana la aceste informatii citite, discutand cu “specialistii”, am constatat ca nu stapanesc acest domeniu tehnic, deci am fost nevoit sa ma documentez singur .informatiile citite aici sunt extrem de interesante si mi-au confirmat banuiala ca daca vrei optimizare este mult de analizat si corectat fata de ce ti se ofera.
    Eu am deja un weissmann 35Kw, pt acm si incalzire pardoseala, bineinteles ca am proiect dar nu imi place, doresc sa fac si un sistem solar de incalzire combinat cu al centralei astfel incat aceasta sa mearga aproape deloc. Solicitand specialistilor o automatizare care sa poata fi adaptata acestor cerinte , s-au limitat la a spune ca cer prea mult, deci vrand nevrand trebuie sa ma descurc singur. A devenit ca o provocare introducerea tehnologiei IT si buclelor de reglaj complexe pt a vedea ce pot obtine.
    Intrebare : sa inteleg ca o astfel de abordare pasioneaza si pe altii? daca da ,mi-ar place sa dezvoltam asemena subiect…

    • Nu prea cunosc termenii pe care i-ați folosit. Mă gândesc: se află ceva industrie acolo.
      Însă, e vorba de o chestie DE URMAT pentru întreaga Românie. Mi se pare corect să știm: investiție, amortizare, poluare etc. Așa, mai simplu, ca pentru mine, mai tolomac.

  9. Buna ziua Bogdan,

    Ce parere ai despre aceasta centrala pentru o casa bine izolata de approx. 160mp x 2.5m inaltime, P+1, 3 bai, 4 locuitori 🙂
    WOLF CGW-2-14/100L

    De ce intreb…
    Vanzatorul mi-a recomandat-o pe asta, insa instalatorul (recomandat de catre vanzator)
    spune ca-i “prea mica” si nu o sa faca fata pompa…
    prin urmare el o recomanda pe cea mai mare – WOLF CGW-24/140L – lucru cu care nu prea sant
    de acord (dupa lectura “scrierilor” tale)…

    Iti multumesc,
    Tinu

  10. La grade nu umblu, merge constant,nu sunt adeptul orarelor, nu stiu daca e bine sau nu.
    Echilibrare nu prea cred ca este :). Inteleg ca in aceasta situatie nu prea merita o noua investitie in centrala. Sau daca ati sti ceva date v-ati putea da cu parerea mai bine? 🙂

    • Tmin apă? Se impune o dată. Așa rămâne. Tmax la fel. Între valorile astea reglez cu mâna? Automat? Mai comod, confort în casă, factură mică, poluare mică = automat. În plus, temperaturi mici, constanță = nu dalatări/contractări, viață lungă instalație.

  11. Detin o centrala Vitodens 100 35kw, am priceput ca e cea mai slaba din cauza modularii, 9-10kw minim. Eu consum pe an 2000mc (aragazul e electric), incalzesc 180mp utili cam la 23grade. O centrala cu Pmin mult mai mic ar face sa imi scada condumul? Mersi

    • Of! Nu prea am ce să recomand aici.
      Factura de 500 lei cam ok = cam 4 kW consumă casa per oră.

      Am montat unor clienți câte un Genus. 2 vecini, de fapt. Constructor etc., ei cumpărători.
      P pardo, E calo.
      Dar, i-am prevenit.
      Living + dormitor deasupra cu 2 pereți din termopanu vieții.
      În rest, oricum, geamuri mari.
      Poți modula și adapta. Casa e cea care consumă.

      Oricum. Aș recomanda ceva.
      Cadou de sărbători: un termostat learning Honeywel T6.
      Temperatura cea mai joasă, reglată cu mâna.
      Evident, să asigure confortul cerut.
      ATENȚIE! Termostatul face istoric. Dacă tot modifici, se va încurca.
      Ori faci/respecți riguros un calendar de fochist, ori o lași pe 50C for ever.
      Fachist: până la 10C afară – 35 tur, 0C – 40, -5C – 45 etc.
      Senzorul exterior = ok. El schimbă singur. Termostatul ține minte.

      Acum, o recomandare ce implică bani mulți.
      Urmărești cum bate lumina prin camerele cu geamurile enorme.
      Termopan jos și zidit.
      Faci 2 geamuri verticale (subțiri): lumina bate și-n podea, și-n tavan, și la stânga și la dreapta.
      Poate vei fi de acord cu una-alta: Case eficiente termice. Arhitectură degeaba!

      • Viessmann, nu Wiessmann. Se citește „fisman”, nu „vizman”. Mă rog.
        Chiar insist: dați-mi un exemplu de centrală ieftină aruncată după 2 ani de către orice cunoștință, neam, amic, coleg de serviciu etc.
        Știți câtă lume cu CT prea mari (kW) au probleme de confort toamna-primăvara?
        Topul are CT de +/-3.000 lei, nicidecum 5.000+ lei.
        Dacă observați, mărcile renumite sunt cu verde = semn că brand serios.

        Să înțeleg că noi, românii, suntem mai proști?

  12. Salut Bogdan.Ce parere ai despre Centrala termica in condensare Vaillant VUW 356/5-7 Green IQ ecoTEC exclusive,vreau sa trec de la lemne pe gaz si caut o solutie cat mai optima pentru o casa cu 150 la parter si 150 la etaj,izolata cu polister de 10,in comparatie cu ceva de la viessman 100 sau ariston alteas one 24.

          • Cand bagam presiune de aer cu pompa si cu robinetul de apa calda deschis, nu a crescut presiunea aerului in vas.Pana nu am inchis robinetul de apa calda nu se acumula presiune de aer in vas. Cand am inchis robinetul a inceput sa creasca presiunea aerului in vas. Este ok?
            Eu cred ca asta este problema, vasul de expansiune nu este plin cu aer, are o parte aer, o parte apa. Asa trebuie sa fie?

          • În pagina Proiectare support, în josul paginii este un calculator vas expansiune sanitar.
            Contează foarte mult presiunea și temperatura inițiale.
            Adică,
            1. poate fi: pi = 3 bari cu ti = 45C. Caz întâlnit după ne-folosire de acm. Dilatarea pentru (70C – 45C) ar fi sub cei 2 litri ai VEÎ sanitar.
            2. poate fi: pi = 3 bari cu ti = 8C. Caz după un consum lung de acm. Dilatarea de la 8 la 70C este mult mai mare. Peste cei 2 litri ai vasului de expansiune.

            Presiunea se poate măsura doar cu un manometru.

            Presiunea de pre-gonflare a unui vas de expansiune sanitar ar trebui să fie presiunea apei reci.
            Bine, presiunea din rețea variază. Se alege o valoare sub medie. Atenție! Pre-gonflarea se face cu vasul gol, fără apă.

          • La aceasta centrala puterea este de 28 kW. Serpentina boilerului ar trebui sa aiba puterea tot de 28 kW. Deci, debitul de ACM la functionarea continua la delta T 30K ar trebui sa fie de 13,5 litri/min. Ok? Si in primele 10 min se adauga cantitatea din boiler 48 litri. In primele 10 min ar fi 183 litri. Corect?
            La acest tip de centrală, daca consumul de apa este mai mare decat ar putea sa faca, dupa consumul apei din boiler, atunci apa calda o sa aiba temperatura mai mica decat cea setata? Sau are vreun limitator de debit ?
            Presiunea de intrare apa rece influenteaza debitul de apa. Adica, daca presiunea e scazuta 1,5 sau 1 bar?
            Centralele cu boiler de acumulare apa calda si schimbator cu placi sunt mai bune decat acestea cu serpentina? Au debite de apa mai mari, sau confortul de apa calda e mai bun? La acestea, daca consumul de apa este mai mare decat poate face centrala si schimbatorul cu placi, atunci apa calda o sa aiba temp. mai mica decat cea setata, sau au ceva limitatoare de debit?

          • Logamatic are încorporat senzorul de interior. Cel exterior e separat, 120-150 lei. Poate fi cadou, pachet.
            Nu știu dacă există varianta fără fir.
            Scopul arzătorului (și pompei) în viața lor: să meargă.
            Ideal ar fi să meargă continuu. Cumva, are CT putere minimă sub 3 kW. Dar, sub 2 kW?
            Dezavantaj maxim: Buderus U052-28T are Pmin = 11 kW.
            Supapa de siguranță are treabă cu presiunea, nu cu temperatura. Deci, deloc stres.
            Problemă: termostatul de siguranță (poate) să oprească CT, în schimb.
            Greu de spus cu gradele confort versus economic: inerție clădire, inerție instalație, izolație termică, termopane, timpi 😉
            Calorifere: cca 3-4 grade. Pardoseală: cca 1-2 grade.
            Păi, deja, termostatul avut dă comandă de pornire-oprire cu +/-0,2 grade. Observ.

            Aș recomanda:
            – Puterea minimă, de ditamai 11 kW, a centralei descurajează total să mai pui Logamatic RC30, sau RC35.
            – Pune pur și simplu cu mâna pe o temperatură joasă! Un 40 de grade. Frig = urci pe 43. Cald = cobori șamd.
            – Termostatul, avut de tine, s-ar putea să aibă niște micro-switch-uri cu care alegi +/-0,1 grade pornirea-oprirea.
            – Dacă e timp: de citit articole din site 😐 Putere minimă, Temp. joase, Centrala ideala, Automatizare…

          • Am citit foarte multe articole, foarte interesante.
            Am facut si ceva calcule dupa exemplele tale.
            Cea mai mare factura 441 mc consumati ar fi 4641kwh :30 zile:24h =6,44kw
            dar daca centrala merge 12 ore pe zi e corect 4641:30:12= 12,8kw
            Eu am tinut temp. pe tur cat mai mica 50C, la temp. sub zero grade afara.
            Este bine sa tin centrala la o temp. pe tur cat mai mica astfel sa functioneze cat mai mult la o putere cat mai mica apropiata de puterea minima de 11Kw ?
            Termostatul pe care il am este un Salus 091FLRF, crezi ca se poate regla la +/-0,1 ?
            Acum referitor la ACM eu o tin pe 43C pentru folosirea uzuala, dar pentru a avea mai multa apa calda la un moment dat , pentru cada,este bine sa o dau la 60C ?
            La temperaturi ridicate sunt mai mari depunerile de piatra pe serpentina, boiler?
            Trebuie facuta dezinfectia la 70C saptamanal?
            Nu am gasit in documentatie cand pleaca incalzirea boilerului atunci cind nu e folosita ACM si temperatura ACM scade in boiler, scade cu 3, 4, 5C temp. apei din boiler pana pleaca centrala sa o aduca la temperatura setata.

          • Stai linistit! E o traducere de-a pixu’, cum sunt toate traducerile tehnice din Romania.
            Centrala va fi oprita din 2 motive:
            1. Set-point temperatura tur.
            2. Termostat de ambient on/off, cum e Computherm-ul avut.
            Vor fi situatii cand termostatul inca nu vede 20,8, dar va fi oprita. Nimic de speriat. Re-porneste. Atinge termostatul 20,8, se opreste, samd. Avantajul: nu mai urca cele 0,5C.

  13. Salutare bogdan,temperaturile din curba de caldura la ariston genus one sunt presetate sau ia in cosiderare temp min si max pe care o setez eu si lucra intre ele.sapt viitoare vreau sa incerc cu sext si sa stiu cum o reglez.multumesc!

  14. Salut Bogdan, urmeaza un roman, scuzele de rigoare.

    M-am “pricopsit” cu casa noua, p+e, 110 mp utili. Izolatia este de 10cm eps 80 polistiren la exterior, vata 20cm spre pod. Caramida porotherm de 25cm. Geamuri enorme (mult peste media din ro), calitate … medie a termopanelor.

    Si acum vine jalea: ct bosch condens 2000w, calorifere no name de otel pe ambele nivele, calorifere tip scarita in cele 2 bai (cate una per nivel).

    Prorietarul anterior nu avea robineti termostatati la calorifere, asa ca am dat o avere sa le pun eu. Idem un termostat, neprogramabil (on/off).

    Situatia actuala: toate caloriferele de la parter stau pe pozitia 2 (pentru “economie”, toate cele de la etaj pe 4-5, pentru “confort maxim”. Dar confortul nu este maxim, termostatul, desi are histerezis de 0,2 in teorie, il are-n practica de vreo 0.8 grade.

    Cu temperatura de tur ma tot joc, acum la -5 noaptea si plus 5 ziua, pot tine temperatura pe la 45.

    DAR. factura maxima de iarna trecuta a fost de 500 de lei, si citindu-ti site-ul, sunt ferm convins ca poate fi scazuta pe la vreo 250 de lei.

    Intrebarea este (avand in vedere pmin de ~7 kw), schimb centrala cu un alteas / genus one ? Daca nu, pun senzor extern pentru actuala ? Exista ? Ca nu am gasit. Schimb / elimin termostatul ?

    Prefer sa dau o suma semnificativa acum (de ex prin schimbarea centralei) si sa am un confort mai mare & facturi mai mici decat sa astept inca 4-5 ani pana crapa centrala actuala.

    Orice alte sfaturi sunt mai mult decat binevenite.

    Multumesc anticipat, Bogdan.

    Radu.

  15. Salut,

    Multumesc pt raspuns, l-am montat.
    Cum crezi ca ar trebui sa setez termostatul? Vad ca are optiune pt timpul minim in care cazanul sa fie pornit. Din fabrica era la 1 min, dar am trecut 3 min si am mai redus temperatura pe tur la 42 C. Sunt unii care au temp mare pe tur, de ex la 60C cand sunt 14C afara pt ca vor sa reduca numarul de porniri al centralei. Cat de mult afecteaza nr de porniri fiabilitatea centralei?

    Au fost persoane care mi-au spus sa nu inchid caloriferele pt ca se forteaza centrala. Nici ei nu stiu de ce, dar sigur asa e! Am o camera libera, si lasasem caloriferul inchis pt ca nu ma deranjeaza daca e rece. Pana la urma e ok daca inchid caloriferul pt o perioada mare de timp?

    Am un termistor NTC de 10 kohm pe care ma gandesc sa-l folosesc ca sonda exterioara. Dar oare e bine daca il expun “dezbracat” afara? Poate se rusineaza si imi deruta centrala cu valori aiurea! Ma gandesc sa-l imbrac intr-o carcasa frumoasa, sa-i dau niste gauri si sa-l expun asa. Sau sa cumpar o sonda de la chinezi

    Incerc sa invat cat mai mult despre centrale si controlul eficient al lor. Mersi pt informatii.

  16. Salut, foarte interesant articol.
    Observ ca recomandai genus one, si uitandu-ma prin schema de montare termostat, e trecut 230v taiat. Interesanta alegere. Nu era normal sa treaca tensiunea corecta, 24v? Toate centralele merg cu termostate de 24v?

  17. In lume exista cei ce dezvolta tehnologiile care sunt cativa- si cei multi printre care si noi care producem Motani cu licente si componente obtinute de la cei dintai… NICIODATA nu va fi vreun model de Motan peste Viessmann ca tot m-ai corectat.
    Eu am Vitodens 100 de 35 KW la casa si Buderus Logamax GB062 la apartament si am spus ca nu am de ce sa dau de 3 ori mai mult pe o centrala de la oricare alt brand (desigur ca nu Motan) doar pt ca are raport de modulare mai mare! In final 100% ca avem acelasi consum! Caldura livrata de cea scumpa cu modulatie f mare este exact aceeasi livrata de cea cu modulare de 1:4 sau 1:8 versus 1:10 sau 1:20 ! Vorbind de centrale in condensare comparativ evident. Singura diferenta este o liniaritate mai mare la mentinerea temperaturii. Total fara rost nemeritand investitia.
    PS la Vitodens pretul a fost cu aproape 2000 ron mai mare si modularea mai mica … pesemne calitatea adaugata a materialelor/tehnologia inseamna ceva…si
    PS 2 – o centrala aruncata dupa 2 ani nu-i centrala ci vreun cazan de tuci-normal ca nu-s aruncate ci ajung in Service…Va trai indeajuns brandul Motan sa vada lungimea vietii unei centrale de calitate in ani ? 🙂

  18. Cea mai mare greseala sa faci un clasament strict dupa raportul de modulatie sau interesele unor producatori !
    1.Omul normal isi seteaza incalzirea unei case in f de cum se simte el bine nu in f de o valoare la alegere ! Deci daca are un Buderus sau Wiessmann cu modulatie 1:4 ce au o variatie reala de sub +/- 0,5 gr Celsius in casa cu un simplu Computherm radio .O centrala de 2-3 ori mai scumpa nu va face decat sa aduca o liniaritate putin mai mare a temperaturii ambientale(in teorie poate +/- 0,1 gr Celsius) dar NICI o economie la facturi ! Atunci de ce sa cumperi o centrala cu 15000 sau 18000 ron cand in final una de 5000 ron ofera acelasi consum pe factura si doar o variatie de temperatura aproape insesizabila de corpul uman ? Sa nu uitam ca vara in casa temperatura variaza cu mult mai mult si nu e deranjant !
    2.Elaborarea unui asemenea clasament strict pe baza modulatiei exclude diferentele imense intre fiabilitatile de marca ! Adica tu afirmi ca mai bine Motanul x decat o groaza de Wiessmann sau Buderus sau Vaillant ! Ceea ce este o tampenie scuza-mi limbajul ! Pai in cat timp se strica un Motan si in cat timp un Wiessmann ! Cat costa o interventie la o reparatie cand deschizi o centrala ergonomica fata de una in care desfaci toata centrala pt a avea acces la o componenta simpla…

      • Heh!

        1a. Pompa dă același debit ca înainte. Are cam aceleași pierderi. Doar că, acum, distribuite prin toată instalația. Pe tronsoanele mai scurte erau viteze mai mari, deci pierderi mai mari liniare, mai ales locale.
        1b. O pompă pe viteza 3 consumă 60 W (de pildă) for ever, indiferent de dez-echilibrare, sau super-echilibrare.
        1c. O pompă cu turație variabilă poate avea un consum mai mare, sau mai mic. Dar, și aici, depinde în funcție de ce variază turațiile.

        2a. Io pun centralele la cucurigu. Deci, omu’ are spațiu de un borcan sub CT. Incomod să umbli pe butoane. Recomand. Simplu, ieftin.
        2b. Sunt ieșiri verticale. Când comanzi centrala, renunți la kitul standard și ceri: ieșire verticală, prelungitor 0,5 metri, cot prelungitor 90 grade și terminal. Gata.
        Atenție! „Cădere” horn înspre centrala cu condensare.

  19. Buna Bogdan!
    Era simplu acum 6 ani, era doar play la centrala si plata la factura.
    Am schimbat de 1 an apartamentul si am pus incalzire in pardoseala.
    Atunci am inceput sa citesc articolele tale.
    Am un Ariston Genus one (rahat de centrala si service, dar e 1:10)
    si vreau sa montez sonda de exterior.
    Ma poti ajuta cu instalarea? Mai mult partea de reglaje ma doare, scot eu firul, necalificat sunt :))
    Las adresa de mail pt privat daca e cazul.
    Poti sa ma ajuti cu un pret si o programare – in Cluj, zona Garii?
    Merci
    Andrei

  20. Salut Bogdan! Cred ca este a patra oara cand iti citesc articolele si,ciudat,parca imi apar tot mai multe intrebari.Pe de-o parte imi pare bine,pentru ca nu o sa mai dau 5000+ lei lu’ nenea instalatorul OLX,pe o butelie de egalizare si 2 pompe,pe de alta parte,am tras concluzia ca am risipit banii pe o centrala care nu prea “tine cu casa”. Asta e…win some,lose some!.Acum,nelamurirea cea mai mare este legata de senzorul extern,daca ma ajuta cu ceva sau il pun doar ca si aspect,sa ma laud la vecini. Speta este urmatoarea: casa P+M,150mp,izolatie cum se face pe la noi,cu ceva in plus,doar incalzire pardoseala peste tot,fara GPA,cu actuatoare si debitmetre,senzori interni on/off,cu fir(inchid/deschid la +/- 0,2°C).Pana acum imi faceam probleme ca nu imi “duce” doar centrala(Ariston Cares 30eu,raport modulare 1:4 (prooost,stiu)),dar mi-a trecut dupa ultima lectura a acestui articol.Acum m-a pus pe ganduri faza cu senzorul extern si as cam vrea sa il pun doar ca nu stiu daca ajuta sau daca aduce un plus cat de mic instalatiei pe care o am. Cred ca esti singurul care vorbeste despre “mititelul” asta. In speranta ca voi gasi un raspuns,oricat de critic ar fi,iti multumesc pentru articolele scrise si subiectele tratate. Keep it up!

    • 1. 173,7 kW/zi = 7,23 kW (pe oră).
      2. CT condensare, randament mai bun. 7,23 devin cel mult 6,5 kW.
      3. Cu mărirea casei, să spunem 10 kW. Ziua 5, noaptea 15 kW.
      4. Sezonul rece are 6 luni (mai nou). Perioade lungi, necesarul coboară sub 2..3 kW.
      5. Pompa e aceeași în CT de 24, 30..42 kW, chiar.
      6. Puterea mare, kW, este pentr-o sală de nunți. Vine alaiu’ și trebuie să încălzesc repede-repede, că vine mireasa. Sâmbăta și duminica din 7 zile.
      7. Recomand și alte articole.

      • Am facut calculele in tabelul tau.
        Am verificat aseara, presiunea in vas expansiune erea zero. Am oprit apa rece, am dat drumul la robinet de apa calda , a curs ceva apa, am bagat ceva presiune in vas cu robinetul de apa calda deschis, a mai curs apa, am inchis robinetul de apa calda si am bagat presiune in vas 2 bar. Este problema ca nu am golit toata apa din boiler ? Probabil a mai ramas apa si in vas expansiune, daca nu am golit toata apa din boiler. Este posibil ca vasul de expansiune sa nu se fi umplut tot cu aer? Daca presiunea apei ar fi mai mica de 2 bar atunci aerul din vas ar trebui sa ocupe tot vasul ? Am dat drumul la apa, am lasat sa curga si am verificat inca o data presiunea din vas, acum crescuse la 2,7bar ; nu a iesit apa cand am verificat presiunea aerului in vas, deci membrana nu ar trebui sa fie sparta. Este posibil sa piearda punga de aer in timp? Am pus putina apa la ventil , nu sufla.

        • Repet. Știu că-s lungi și plictisitoare articolele. Dar, citiți de 2..3, 4 ori, dac-ar fi nevoie, articolul: Echilibrare hidra!
          Instalația de încălzire este un TOR = un tub în cerc, vertical, închis, plin cu apă. Cu orice presiune 0,5 bari, 1,2 bari, 10 bari, oricâți bari. Normal, cel mai sus = cea mai mică presiune, cel mai jos = cea mai mare presiune. Similar cum „slănina ne apasă” 😉
          Pompa poate fi în orice punct al cercului = sus, ori jos, la stânga, sau la dreapta.
          NU CONTEAZĂ înălțimea geodezică, geometrică a casei = instalației, cercului.
          Pompa învârte apa aia la nesfârșit. Recirculă agentul termic, să folosesc și io termeni tehnici 😉
          Pompa trebuie DOAR să învingă frecările apei cu țeava și alte elemente din instalație.

          • Am vazut si graficul de functionare al pompei in manualul centralei, pe curba 1 la 0,2bar corespunde 300 l/h ; curba 2 la 0,2bar este 700l/h; curba 3 este 900l/h.
            Pentru cei 6,44kw (corespunzator celei mai mari facturi) am vazut ca ar corespunde debit volumetric 300l/h; la 700 l/h = 15 kw.
            Ca si debit pompa ar trebui sa mearga pe trapta 1, ramane de vazut daca inaltimea de pompare de 0,2 este ok.
            Pe treapta 1ar trebui ca ultimele calorifere sa nu se incalzeasca daca instalatia nu este echilibrata ?
            Cam cata apa este in instalatia de 15 calorifere , aprox. 100 litri ?
            Sunt calorifere 22/600 cele mai mari 2000 cele mai mici 600

          • Heh. Of! Ce nasol!!!
            Toate tastaturile mele sunt în romana: laptopuri, telefon etc.
            Omu ce se ocupa de site nu credea ca cineva poate cere, solicita, insista pentru diacritice.
            M-am plaaans și am insistaaat. Cica e chestie de ceva zile și le rezolva.
            Sperrr.

          • 14% din consumul de energie = din factura gaz. Poate fi din 10000 kWh, ori din 2000 kWh.
            Poate, nu ati citit alte articole din site. Nu promovez o CT de 13000 lei. Omul afla despre tehnologie. La fel, incurajez MAXIM izolarea termica etc.
            Pierd clienti cu case vechi, teracote gaz, ca le spun sa izoleze de banii aia, dupa care sa vorbim de CT.
            Daca aveti/veti avea/vindeti Buderus, scrieti pur și simplu! Va fi publicat. Vreo data tehnica de apreciat etc.
            Omul da banu’ pentru confort, nu pentru BRAND.
            Foarte greu de estimat. Nasoala expresie “pana la”. Exista norme etc. Motiv pentru care utilizatorul poate vedea eticheta cu clasa de eficienta pentru CT, frigidere, masini de spalat, becuri s.a. M-ar crede cineva sa spun 60%? Am clienti cu: casa 150 mp, factura max. gaz 250 lei, ori 240 mp cu max. 490 lei. Verificam? Normal, CT cu 1:10, tineri, caldura peste tot, fac dus zilnic.
            Toate moduleaza. E tot una Pmin 2,4 kW cu Pmin 7,8? Un apartament consuma cel muuult un 4 kW @ super-frig cu ridicare de la 16 la 21C. Conteaza Pmin? CT a mea e reglata Pmax 3 kW. Apartament 60 mp, parter. Ce sa spun de apartamentele de la etaje intermediare?

            32% din cât? Bun. Intre 1:8 și 1:10 fac o economie pe luna de 10 lei, spunem. Confort mai bun cu cea de 1:10.
            Habitat 1:10 = 2700 lei, cu horn.
            Genus One 1:10 = 3400 lei. A+ cu senzorii.
            Buderus GB012 1:3,5 = 2750 lei. Pmin = 7,8 kW.
            Buderus 172i 1:8 = 4200 lei. Nu accepta senzor ext., fara controlerul de 1000+ lei.
            Misto-u pentru cititorii celor 3 planete coliniare? Hmm!
            In banca se foloseste un vocabular elevat. Dau bani clientilor? Iau?

          • Dar, ACM, sau preincalzirea ei, nu se poate face și cu panouri de 1200 lei? (inseriat cu boilerul).
            De ce trebuie sa mergem la instalații asa scumpe? Uite asa, nu vor fi prea eficiente, insa din Aprilie pana minim la sfarsitul lui Septembrie isi vor face treaba. și daca ai noroc, va tine pana se amortizeaza. Nici asa la pretul gazelor de azi nu devin rentabile insa prea exagerati.
            Panouri de 3000E???? La banii astia pui panouri fotovoltaice de 2-3 kW și incalzessti apa electric.

          • La bloc, ±6 mc, dar cu o singura baie. Deci, imposibil sa existe simultaneitate 🙂
            La casa, 3 bai, deci posibil un consum mai mare și doua persoane in acelasi timp.

            Referitor la solare, poate am inteles eu gresit, dar din ce am citit un panou cu rezervor poate incalzi apa din rezervor pana la 45C in sezoanele intermediare și peste 90C vara. Este diferit in cazul in panourilor cu tuburi legate la boiler extern?

            Referitor la schema pe care o aveam in minte, cam asa ceva era.

          • 1. Bine ca s-a rezolvat.
            2. Tehnologia nu e Bravo! Ai stil. Pe Altex: A, A+ și A++.
            3. Cred.
            4. Maria, studenta la Cluj-Napoca. N-are surubelnite. Îi recomand sa urce temperatura pe termostat, doar. Cât vrea. Tata are cont pe myline-eon.ro 😉

  21. Salutare Bogdane! Numele meu este Lilian, si sunt din rep.Moldova. Va rog frumos sa ma sfatuiti si sa-mi impartasiti din experienta voastra. Acum cateva zile mi-am instalat o centrala conventionala Immergas Eolo Mythos 24, fiind un incepator in acest domeniu, nu prea am mari cunostinte in a exploata CT. Mai pe scurt: locuiesc la tara, casa de locuit are o suprafata totala de 96 mp ( 3 dormitoare – 45 mp, living-room – 26 mp, bucataria – 17 mp si baia 8 mp) Radiatoare sunt instalate in toate camerele, in plus la bucatarie si baie sunt podele calde. La moment din suprafata totala, incalzesc doar 44 mp, din motiv ca celelalte camere sunt in reparatie si caloriferele sunt inchise. Ca sa fiu cat mai succint: CT are o putere maxima (24 kw) pentru a incalzi o suprafata maxima de 240 mp si putere minima (9 kw) respectiv 90 mp. Din ce am prezentat, reese ca necesarul de caldura de care am nevoie la moment este sub minimul “puterii minime” a CT, care la moment are setarile din fabrica urmatoare: P5 – 35%, iar P6 – 99%. Intrebindu-l pe instalator daca ar fi posibil de modificat setarile parametrilor P5 si P6, acesta mi-a raspuns ca parametrul P5 (puterea minima) nu trebuie micsorat sub cel setat de fabrica, ca in caz contrar centrala nu ar functiona normal, optim, si oricum nu e necesar de mofificat pentru ca CT are o modulare a flacarei, care fluctuiaza si se adapteaza la necesarul termic pentru suprafata respectiva…(la ce 44 mp, ai mei), adica va lucra la mimim si respectiv consumul va fi proportional. La moment am conectat si un termostat ambient, care sincer inca nu ma pot acomoda cu el, pentru ca radiatoarele si podelele se racesc mai repede decat aerul in incapere si se simte un mic discomfort, anume legat de fluctuatia temperaturii, si deaceea va rog sa ma sfatuiti care ar trebui sa fie temperatura optima setata pe CT, pentru a functiona “ca la carte” si cu un consum de nesperiat… Astept cu nerabdare sa-mi impartasiti din experienta voastra in ceea ce priveste exploatarea corecta si optima a CT. MULTUMESC FRUMOS ANTICIPAT!!! Toate cele bune!

    • 1. Super ok robineții termostatați. Și așa, recomand o echilibrare hidraulică.
      2. 8-900 lei factura = un consum mediu de 6-7 KW. Bine, uneori 18, alteori 2 kW.
      3. Aș lua o CT de 24, chiar de se mărește casa.
      4. CT cu raport 1:10 + senzor exterior, indiferent de marcă.
      5. Termostatul vechi, dacă există, se poate schimba cu un senzor interior, sau un termostat learning, TPI.
      6. Punctul 5 doar dacă există orare și temperaturi diferite mai tot timpul. Dacă nu, păstrat constant și continuu temperatura vrută.

  22. Multumesc de indrumari, Bogdan.
    Am facut echilibrarea hidraulica si acum totul este ok. Caldura acum ajunge pana la ultimul calorifer. In acest caz probabil ca pompa depune un efort suplimentar. Sau nu?
    Ma gandesc ca acum trebuie sa impinga apa cu un debit acceptabil pana la ultimul calorifer si sa invinga fortele de frecare pe traseul mai lung.

    As mai vrea sa intreb ceva. Asa cum am spus mai sus in vara aceasta vreau sa schimb centrala veche cu una noua. Momentan situatia este urmatoarea:
    Centrala veche are iesirea hornului prin perete afara la cca 1m inaltime de la ea. Din cate am vazut centralele noi, au evacuarea imediat la iesirea din ele prin perete. Ca sa nu mai sparg peretele, exista elemente de imbinare/prelungire a evacuarii astfel incat sa pot folosi vechea iesire din perete? Cum recomanzi sa se procedeze in aceasta situatie?

      • A fost 40C si am ridicat la 70C.
        Presiunea initiala este pres. din retea, care nu stiu cat este.
        Sa fie presiunea in retea asa de mare, 5 bar?! Pana acum nu aveam presiune. Era 1,5 – 2 bar.
        Cand am scazut temperatura la 65C, nu a mai curs pe la supapa de siguranta.
        Presiunea aerului mica in vasul de expansiune, sau spargerea membranei poate sa duca la declansarea supapei de siguranta mai repede?

        • Ar fi aiurea să aibă limitare de debit.
          Scop boiler = apă caldă din belșug.
          CT cu SC instantaneu și acumulare = best soluție tehnică & confort. Acumulare și temperatură exactă.
          În plus, nu nevoie acumulare = rămâne ca o CT cu acm instantanee = economie și control temperatură acm. Recomand.

          Ar fi stupid CT 28 kW & Pserpentiă mai mare, sau mai mică. Nu știu CT-ul tău.

          • Este irelevant timpul cât merge CT. Știm energia pe lună. Știm necesarul mediu (pe oră) = putere.
            Total greșit: 12,8 kW.
            Așa facem 4641 kWh : 30 zile : 2 h = 78 kW? Hmm!
            CONTRA-exemplu perfect pentru a înțelege ce se întâmplă cu facturile 😉
            Cei 6,44 kW, cu randamente de exploatare și de ardere optime, probabil, ar deveni 4,5 kW.

            Histerezis: doar +/-0,5 K cu Salus 091FLRF. Sorry. Mă mir că afișează doar acea plajă de 22,2 și 22,6 grade. Imposibil, din moment ce 21,5 = pornire și 22,5 = oprire.
            Normal. Ttur cât mai mic. Așa de mic încât să facă chinuit cele 22C pe termostat.

            Pentru acm: vană termostatată ESBE.
            Histerezis acm: de obicei, 5 K.
            Legionella apare în apă stătută, călduță.
            Alegerea omului acel interval.

          • Nelamurirea mea era legata de utilitatea termostatului de ambient, in conditiile in care fara acesta centrala ar modula flacara în functie de temperatura apei pe retur, reglata de la panou. și ma intreb daca nu e mai eficient sa o folosesc fara termostat de ambient, punand-o sa incalzeasc? la 45° cand e cald afara și la 90° când e ger.
            O alta chestiune in care te rog sa ma sfatuiesti priveste a.c.m., și anume care ar fi modelul de CT (3000 de lei +/-) pe care ar trebui s-o aleg pentru ca apa calda la dus sa fie mai usor de reglat, nu sa-mi vina fierbinte ori sa se opreasca din cauza ca am dat debitul prea mic pe apa calda?

          • Heh! Sute de Euroline-uri am montat pe vremurile alea. Nice.
            Termostatul vede din 0,2 în 0,2 °C, sau poate da comanda din +/-0,2 K?
            Ceri pe termostat 21, insa vezi 21,2, ori 20,8 °C? Ar fi o plaja de 0,4 K. Adica, nu mult, dar tot risipesti 🙁

          • Oh… nu, nu vreau sa incalzesc cu solarele (tuburi vidate cu circulatie fortata).

            Incalzirea va fi pe centrala cu gaz cu calorifere dimensionate 55/45, tocmai de aia am intrebat daca in momentul in care se foloseste impreuna cu un puffer mai este important raportul de modulatie al centralei (am inteles, este).

            Un tank in tank este in principiu echivalent cu doua boilere, nu?!

            Azi nu platesc nimic pentru ACM pentru ca stau la bloc inca 🙂

          • 1. Se poate face anti-reclama unei marci. Ok. Dar, io încurajez sa ne uitam la MODEL, nu la marca. Eolo Star = c.m. ieftinache de la Imm.
            2. 2018. Iau Dacie sa bag surubelnita, sau una cu senzori de parcare? Înmoi hainele-n vana, sau masina de spalat A+++?
            3. Nu propun micire de confort. Clar. Alea sunt exemple. Omul vrea 24C, io aleg un calorifer sa faca 24C. În normativ: baie copii = 24, camera sugari = 24, sala nastere = 25. Recomandate. Dar, utilizatorul poate cere ce temperaturi de calcul vrea. Convectie = +2..3C fata de temperatura de confort data de radiatie.
            Îmi pare rau pentru disconfort. Sper sa se rezolve rapid.

            Boxe la subsol = pardoseala rece. Disconfort termic dat de „radiatia rece”. Omul cedeaza caldura suprafetelor reci prea mult prin radiatie. Cel mai enervant disconfort termic. Trebuie compensat. Io tot la parter. Cunosc. Se poate verifica. Temperatura aerului undeva la h 1,5 metri minus temperatura podelei = 4+ grade.

          • 1. Acum am inteles cum e cu modularea asta. Finally! Multam!
            Eu am butelie de egalizare BEP (nu am descoperit blogul tau inainte sa o cumpar) din care ies doua circuite – cel de calorifere și cel de pardoseala, cu grupul de amestec. Fiecare circuit are pompa lui. Pompele de dupa BEP isi autoregleaza și ele turatia, oare? Sunt pompe Wilo?

          • Clar ca o sa scriu. și o sa scriu. De ce? Pentru ca eu chiar sunt felul de om care imi place sa “ma documentez” de prin toate. Dar, totusi, in privinta gazului, eram – cum de altfel muuuulti romani INDOCTRINATI – ca gazul e scump ca dracu. Cu ajutoul tau, am ramas putin uimit și m-am pus pe treaba, la calcule. și in situatia mea sunt multi. Cu siguranta. De asta o sa scriu. Poate se mai trezeste vreunu’.
            PS Astept urmatoul articol 🙂 mai toata ziua dau cate o tura sa vad daca nu mai ai ceva nou!. 🙂

          • Daniel,
            Io pentru CT am dat un link: Ariston Genus One System. Nu e combi, nu face apa calda instantaneu. Ea are în tabloul electric contacte unde legi acel senzor. Nu contactele termostatului. Centrala contine senzorul de boiler. Boiler ai. Vezi pe link manualul de instalare!

            TNK = boiler.

            KL06 vorbeste cu termostatele și actuatoarele.
            PL06 vorbeste cu pompa, SAU centrala termica.
            Vezi manual PL06! La pompa da 230. La CT doar comanda!

          • Heh! Aveti dreptate cu exagerarea. Insa, nu io am propus-o. Marius, si-ar dori un sistem panouri + puffer + etc. = 3000 euro.
            Io spuneam ca NU merita. Deloc exagerez io.
            Clar. Se pot pune panourile din Dedeman cu 1200 lei. Totusi, ar mai fi montarea. Hai, sa punem un 2000 lei, jenabil de ieftinache.
            In cati ani recuperez investiatia asta cu banu’ jos, ochii la usa?!

          • Multumesc. O sa am tema de gandire. Poate incerc sa o fac pe casa verde, candva… Cu panouri și puffer sare usor de 3000 de euro. Sa fie pe credit este exclus… Oricum, luam in calcul chestia asta pentru anii viitori, nu neaparat de la inceput. Dar voiam sa aleg centrala cat mai potrivita pentru acest sistem de la inceput…

            Apropo, am luat in calcul și recircularea de ACM, dar asta inseamna și ca tot voi avea nevoie de un boiler, corect?

            De baterii cu comanda vocala nu am auzit, doar de alea cu termostat…

          • Gazul are 2 puteri calorifice: 1. inferioara, 2. superioara. Vezi Condensarea la CT!
            O platim pe cea superioara. Daca ne raportam la ce platim, randamentul de ardere este cel de 97%. Adica 3% risipim, fata de ce platim.
            Eficienta sezoniera este calculata dupa ceva standarde, conditii, ore de functionare etc. Adica, ceva ipoteze ca toti fabricantii sa aiba aceleasi referinte.
            Cel mai mult conteaza randamentul de exploatare, de fapt. Adica: senzor exterior + interior, senzor exterior + termostat on/off, senzor exterior + termostate PWM etc. Temperatura agentului: 35C, sau 45C, sau 80C. Apa calda menajera la 38C, sau 55C?
            Acum, 2018, producatorii de CT (De Dietrich, Ariston etc.) au depus cereri institutiilor ce se ocupa de efiecienta A, A+, etichete etc. sa ia în considerare și senzorii. Sa poata pune eticheta ErP de A+. Complicat, oricum.
            Adica: ne uitam la randamentul de ardere, 97%, + exploatarea: temperaturi joase, orare etc.
            Încalzirea în pardoseala permite cele mai joase temperaturi. și aici: parchet gros nu este egal cu gresie. Ciment sclivisit + epoxidica = cele mai joase temperaturi.
            Poate fi pardoseala + pereti. Racire în tavan. Etc.

  23. Multumesc mult pentru raspunsuri Bogdan. Am inceput sa citesc subiectele care imi par importante, referitoare la centrale, calorifere etc. As mai dori ca in masura timpului tau disponibil sa ma lamuresti intr-o problema. Parintii mei au montat in toamna o centrala Viessmann 24kw, problema este ca dormitorul este incalzit destul de slabut, nu mai zic de ultima camera, nu se sta acolo, termostatul caloriferului este pus pe pozitia 1, dar si daca ai vrea sa faci 21 grade nu stiu daca s-ar putea. Vreau sa fac niste masuratori de diametre conducte distante si revin.
    O zi frumoasa.

      • Cat ar trebui sa fie presiunea aerului in vasul de expansiune (de 2 litri) al boilerului centralei buderus U052 28T50 ?
        Am dat pe dezinfectie termica la 70 C si a inceput sa curga apa pe la supapa de siguranta care este de 7bar si pe la imbinarea furtunului care vine in vasul de expansiune.
        Presiunea apei reci in general nu era mai mare de 2 -2,5bar. Este posibil sa creasaca presiunea asa mult prin incalzirea apei ?
        Alta data, la folosirea apei calde mai indelungata, (folosire dus si cada), acum iarna, se mai prelingeau cateva picaturi pe la imbinarea furtunului cu vasul de expansiune. Este posibil sa fie condens, sau mai trebuie sa strang furtunul care se infileteaza in vas expansiune?
        Cum as putea sa masor presiunea apei reci la intrarea in centrala?

        • 7 kW * 0,86 : 20 K = 0,3 mc/h = 300 l/h. Da.

          Echilibrare hidra corectă = toate caloriferele, în partea de sus, aceeași temperatură. Instantaneu aproape.
          Dacă nu. Cele mai calde = mai închise din retur.

          Volumul din instalație nu are legătură cu debitul pompei.
          Pot fi 10 litri, sau 500 litri în instalație. 300 l/min rămân 300 l/min.

          Oricum: cca 5 litri în calorifer de 22/600/1000 + apa de prin țevi și CT.
          Probabil, vreo 85 de litri.

          • Ai dreptate.
            Ultima luna am platit 700 lei.
            Ar fi vorba de logamatic RC30 sau RC35. Acestea au senzor exterior si interior, dar reguatorul se leaga la centrala numai prin cablu, sau se poate si wireless?
            1000 lei ar fi regulatorul, 150 ce reprezinta?
            Vreau sa ma lamuresc. Centrala va functiona permanent? Adica, arzatorul va modula continuu? Merge la putere minima si cand cererea este scazuta se va opri, iar pompa de recirculare functioneaza continuu.
            Exista posibilitatea ca pompa sa se defecteze mai repede, aceasta functionand continuu?
            Sunt situatii cand pompa se opreste sau functioneaza permanent?
            Acum tin termostatul permanent pe 22,4 C, pleaca la 22,2 si se opreste la 22,6. Am robineti termostatati pe toate caloriferele in afara de cele 2 bai.
            Daca montez regulatorul logamatic si setez temperatura la 22,4 acesta va mentine permanent aceasta temperatura.
            Daca toti robinetii termostatati s-ar opri, sunt de ajuns cele 2 calorifere din bai sa functioneze centrala fara sa intre pe avarie, sa declanseze supapa de siguranta?
            Este mai bine ca pe timpul cat nu sunt acasa aprox. 8-10 ore sa las o temperatura mai mica? Cu cate grade mai mica, astfel incat economia facuta in acest timp sa nu o pierd cand vin acasa pentru a ajunge la temperatura normala?
            Daca as lua un termostat Computherm Q7 cu sensibilitate 0,2 ar fi vreun avantaj fata de cel pe care il am acum, sau fata de regulatorul logamax?
            Multumesc.

  24. 1. Dupa montajul centralei noi o sa incers sa fac o echilibrare hidraulica, la etaj avem 2 camere si acolo se incalzeste mai repede din cate am vazut.
    2. Nu inteleg cum ai calculat un consum mediu de 6-7KW…. pe zi? Eu am calculat cam asa, am in mare o medie de 500 m3/luna, ca sa aflu KW am inmultit m3 cu PCS de 10.424, 500*10.424= 5215KW/luna. O medie pe zi = 5215/30 = 173.7 KW/zi.
    3. Care este ideea unei centrale de 24 kW, nu este prea mica? 24 kW pentru momentele in care este nevoie de energie minima? Anotimpurile de toamna primavara, cand o parte din caloriferele din casa nu functioneaza?
    4. Musai sa fie cu raport 1:10 + senzor exterior asa cum ati recomandat.
    6. Casa este incalzita constant toata ziua, ramane sotia cu copii in timpul cat eu sunt la servici.

      • Centrala pe care o am este Buderus U052 28T50 conventionala.
        Revin putin la pompa de recirculare.
        Daca pompa de recirculare agent termic o setez pe treapta 1, corespunzator debitului de 300 l/h (7KW), are o presiune (inaltime de pompare) de 0,2 bar. Aceasta presiune pe care o face pompa are influenta asupra inaltimii unde se afla ultimul calorifer (caloriferele de la etaj), cazul meu la etaj la 2,5 metri fata de pompa centralei, sau inaltimea unde se afla caloriferele la etaj este influentata doar de presiunea initiala din instalatie de incalzire, care este de exemplu 1 bar ?
        Deci, presiunea pompei are treaba cu inaltimea sau trebuie doar echilibrata foarte bine instalatia, astfel incat sa poata circula apa in toate caloriferele, sa impinga apa si la ultimele calorifere?

        • Heh! Un adevărat curs de încălziri. Dai o bere 🙂
          Încearcă 1! Dacă frig, urci 2.
          Să stai pe 1, ar trebui o echilibrare termică spre perfectă. Mda!

          Ce e mai important: volanul, sau roțile?
          Să aibă centrala randament ardere bun / condens la greu / transfer căldură flacără către apă = temperatura retur mică-mică.
          Pot fi 50/20C = 35C, sau 40/30 = 35C. Respectiv înălțime mică, înălțime mare.

          Greșeală! Românul vrea caloriferul fierbinteee de sus pânăăă jos.

          Mai importantă e o pompă cu turații variabile. De la zero, chiar, de-ar fi.
          IDEAL: deltaT 10..30 K = consumă curent exact pentru acel deltaT. Nu e cazul acestei CT. Pe viitor!

          Topul ăla nu e degeaba, aș spune.